راه حل نجات کسب و کار در زمان کرونا

در دهه‌های گذشته، هرچند سال یک بحران بزرگ را برای کسب‌ وکارهای مختلف تجربه کردیم، تجربه‌ی جنگ، تحریم، رکود اقتصادی و به‌تازگی شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را به شرایط بحرانی کشانده. در چند هفته اخیر هم، شرایط حکم‌فرما در کشورمان، فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، ادارات و مغازه‌ها و به طور کلی همه کسب و کارها را تحت شعاع قرار داده است. خیلی از ما تعطیلی مغازه‌ها را برابر با تعطیلی کسب و کار در زمان کرونا دانسته‌ایم و در این دوران، به جز شکایت از اوضاع مملکت و شیوع کرونا کار دیگری نکرده‌ایم.

 

اما واقعا این بهترین ایده برای گذر از این روزها و هفته‌ها (و حتی شاید ماه‌ها) است….؟

 

اگر این روزها گذرتان به اداره‌های پستی، سایت های فروش محصولات مختلف یا حتی همین صفحات فروش اجناس در شبکه‌های مجازی خورده باشد، حتما متوجه شده‌اید که مخاطبان این مدل تجارت، افزایش چشمگیری داشته‌است.

چند روز پیش برای خرید کالایی به دیجی‌کالا سر زدم. پس از انتخاب و پرداخت و سایر مراحل در کمال تعجب، اولین تاریخ ممکن برای ارسال کالای من ۱۰ روز بعد بود! و این یعنی صف طولانی برای خرید اینترنتی از دیجی کالا…

کنجکاو شدم و به دنبال آماری در خصوص میزان خرید آنلاین مردم در این روزها در مقایسه با قبل و همچنین تغییر نیازهای مردم در روزهای کرونایی گشتم!

در کنار آمار زیان بعضی کسب و کارها مانند علی بابا (که به اجبار بیشتر از ۱۵۰ نفر از نیروی انسانی خود را تعطیل کرد) و اسنپ فود (با ۶۰ درصد کاهش سفارش) ، بعضی کسب و کارها مانند فیلیمو ( تماشای فیلم و سریال آنلاین) ، ای-سمینار (برگزاری وبینار در همه حوزه ها)، مشاوره‌های آنلاین و کسب و کارهای اینچنینی سود جالبی داشته اند.

کرونا و کسب و کارهای ایرانی

تصویر از: تکراسا

و انگار که کرونا و قرنطینه، ما را در وضعیتی قرار داده که تا به امروز آنرا تجربه نکرده بودیم…!

از خودم پرسیدم با حال و اوضاع این روزهایمان، کسی که دغدغه امنیت در کسب و کارش را دارد، چه کاری از دستش برمی‌آید؟

 

این آمار را ببینید:

صنعت خرید آنلاین، افزایش میزان خرید آنلاین

توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ‌های خرید آنلاین کالا بتوانند رشد خوبی را داشته باشند. استارتاپ باسلام و اسنپ‌مارکت به ترتیب ۱۵٪ و ۵۰٪ در فروش و تقاضا رشد داشته‌اند که می‌تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد.

 

در شرایط درگیری با کرونا چه کاری از دستمان برمی‌آید؟

اگر شوک این روزها شما را هم به فکر یک راه حل فرو برده ، بدون شک یکی از راه‌های ایجاد امنیت در فعالیت شغلیتان در این شرایط، حضور در اینترنت و فضای آنلاین است. نمیخواهم بگویم این کار کسب و کارتان را بیمه میکند. که قطعا با سیل مشکلات متنوعی که هر بار به سمتمان سرازیر میشود، اصلا “بیمه” معنایی ندارد.

اما حضور در اینترنت، به شما بازاری نو با وسعت باورنکردنی میدهد. مشتری‌هایی که در بازار سنتی تان، امکان دیدن نام شما و ارتباط با شما را ندارند، به سادگی با یک کلیک در دسترستان قرار میگیرند و چه چیزی از این بهتر.

برای حضور در فضای آنلاین، مقدار کمی هزینه و مقدار زیادی میل به پیشرفت نیاز خواهید داشت. مقدار این هزینه از نزدیک به صفر با راه اندازی یک پیج اینستاگرامی و یا یا کانال تلگرامی ، تا هزینه های بالا و راه اندازی یک سایت با تمام امکانات تغییر میکند! و همه چیز به خودتان بستگی دارد.

در این روزهای قرنطینه خانگی، بهتر است تغییر را شروع کنیم؛ در حالیکه رقیبانمان زانوی غم به بغل گرفته‌اند… نه؟

در اینجا نقاط مثبت و منفی روش های مختلف کار در فضای را بازگو میکنم تا کمکی هرچند کوچک در این راه به شما کرده باشم…

 


 

مقایسه روش های مختلف فروش آنلاین

فروش در شبکه های اجتماعی

مزایا معایب
رایگان بودن خطر فیلترینگ
عدم نیاز به آموزش امکان هک شدن و از بین رفتن پیج
جامعه گسترده مخاطبان نبود امکان دسته بندی
افزایش اعتبار برند در مدت کوتاه نبود امکان به روزرسانی قیمت ها
صرفه جویی در زمان نداشتن درگاه پرداخت
  نداشتن امکان مشاهده آمار دقیق

 

فروش در سایت شخصی

مزایا معایب
امنیت بالا هزینه بالاتر نسبت به شبکه های اجتماعی
طبقه بندی محصولات بازدهی دیرتر
قابل اعتماد بودن با گرفتن نماد اعتماد و … نیاز به افراد متخصص
مدیریت قیمت و تنوع محصولات نیاز به اقدامات در جهت دیده شدن محصولات در گوگل
امکان پیشرفت بیشتر  
درگاه پرداخت برای خرید ساده تر  
مشاهده دقیق آمار مشاهده محصولات و خرید مشتریان  

 

همکاری با سایت های فروشگاهی

همکاری با سایت های فروشگاهی مانند دیجی کالا (خرده فروشی اینترنتی) و عمدکس (عمده فروشی اینترنتی)، مزایای داشتن یک سایت تمام و کمال برای محصولاتتتان را به شما خواهد داد و هزینه و زمان کمتری از یک سایت لازم دارد…

این سایت ها، زحمت جذب مشتری از گوگل و هدایت مشتری به سمت محصول شما را که مهم ترین اصل در فروش اینترنتی است را از دوش شما برمیدارند.

مزایا معایب
هزینه کمتر نسبت به راه اندازی سایت سایت غیر شخصی
ایجاد اعتماد در مشتریان با اعتبار فروشگاه هزینه ( حق اشتراک یا پورسانت)
مشاهده آمار دقیق  
درگاه پرداخت  
مدیریت قیمت و تنوع محصولات  
امنیت بالا  
عدم نیاز به افراد متخصص  

البته توصیه ما استفاده از شبکه های اجتماعی در کنار یکی از دو روش دیگر است.

توجه کنید که  در زمان کرونا و قرنطینه ، کسب درآمد و زنده نگه داشتن کسب و کارمان به معنی ادامه حیات ماست و این روزها بهترین فرصت است برای آنلاین کردن کسب و کار و استفاده از مزیت های فروش در دنیای مجازی!

اگر تصمیم به فروش عمده محصولاتتان در سایت عمدکس گرفتید، ما در این روزها تمام قد در کنارتان خواهیم بود. سوالاتتان را از ما بپرسید!

پی.نوشت: امیدوارم همگی به کمک هم با سلامتی از این بحران بزرگ عبور کنیم.

 

 

 


 

 

 

مقاله های توسعه کسب و کار  در مجله کسب و کار عمدکس

Sending
User Review
5 (1 vote)

3 دیدگاه برای «راه حل نجات کسب و کار در زمان کرونا»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *