فروش چه چیزی سود بیشتری دارد؟ چه مغازه‌ای بزنم؟

در این مطلب به یک سوال خیلی مهم پاسخ می‌دهیم که هر کسی برای تصمیم‌گیری درباره شروع کار فروش از خودش می‌پرسد. “چطور بفهمم چی بفروشم خوبه ؟” البته این سوال تا حدی یک سوال شخصی است و بستگی به علایق و استعدادهای شما دارد! اما اگر بخواهیم واقع‌گرایانه‌تر به موضوع نگاه کنیم، داشتن کمی سیاست و استراتژی هم در این مورد لازم است. در واقع سود و زیان شما، همان‌قدر که به علاقه‌تان به محصول بستگی دارد، به کالایی که میفروشید و علاقه مشتریانتان هم وابسته است.

 

چه چیزی بفروشم؟ چی بفروشم خوبه ؟

بعضی محصولات با پیشرفت تکنولوژی یا تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی، مشتری قبلی را نخواهند داشت. مثلا آژانس‌ها را در نظر بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور سایت‌ها و برنامه‌هایی مثل اسنپ و تپسی و… آژانس‌های خودرو سهم بازار زیادی را از دست دادند. یا با رکود مسکن، معاملات مسکن به طرز چشمگیری کاهش یافته و در پی آن درآمد مشاورین املاک کمتر از قبل شد. پس چه کار کنم و چی بفروشم خوبه ؟ این که چه مغازه‌ای بزنید که بتوانید در شرایط مختلف روند سوددهی خود را حفظ کنید بسیار مهم است. پیش از تصمیم‌گیری راجع به زمینه فعالیت مغازه، دسته‌بندی‌های زیر را مطالعه کنید:

 

محصولات ضروری:

اگر می‌خواهید محصولی بفروشید که همیشه و در هر شرایطی فروش داشته باشید، باید به سراغ کالاهای ضروری بروید.

به عنوان نمونه، یک میوه‌فروشی را در نظر بگیرید. در هر شرایط اقتصادی و سیاسی مردم به سیب‌زمینی، پیاز، پرتقال و… نیاز دارند. فرقی ندارد تکنولوژی چقدر پیشرفت کرده باشد، همچنان مردم به سیب‌زمینی و پیاز نیاز دارند. کالاهای اساسی و ضروری همیشه تقاضا دارند، بنابراین در کشور ایران که نااطمینانی در فضای کسب و کار وجود دارد، این کالاها می‌توانند ریسک کمتری داشته باشند.  محصولاتی که مرتبط با خورد و خوراک و خدمات درمانی باشند عمدتا در این دسته قرار می‌گیرند.

 

محصولات لاکچری:

 

بله! با کاهش قدرت اقتصادی مردم فروش کالاهای لاکچری کمتر خواهد شد؛ اما پدیده‌‌ی فاصله طبقاتی همیشه در هر جامعه‌ای وجود دارد.

در هر شرایطی افرادی هستند که از نظر مالی نسبت به مردم عادی برتری ویژه‌ای دارند و این برتری را تنها با در اختیار داشتن محصولات لاکچری می‌توانند به نمایش بگذارند. یکی دیگر از مواردی که در مورد کالاهای لاکچری وجود دارد، حاشیه سود بسیار بالای آن‌هاست. هرچند برای موفقیت در این بازار باید برند فروشگاه خود را تقویت کنید و برای این کار نیازمند هزینه بالا برای تبلیغات و یا اجاره هستید.

 

 

 

کالاهای تندمصرف (FMCG):

کالاهای تندمصرف کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند. مثلا رب گوجه، آبمیوه، مایع ظرفشویی، محصولات رستوران‌ها و فست‌فودها و مواردی از این قبیل کالای تندمصرف محسوب می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که معمولا حاشیه سود این محصولات پایینتر است؛ اما با توجه به اینکه همیشه برایشان مشتری وجود دارد و تعداد زیادی از آن‌ها فروخته می‌شود، می‌توانند در مجموع سود خوبی نصیب شما بکنند. اگر اولین تجربه مغازه‌داری شماست، می‌توانید با فروش این محصولات کار خود را آغاز کنید.

به صورت کلی فروش این محصولات برای افرادی که مهارت خاصی در مغازه‌داری ندارند توصیه می‌شود با این شرط که تقاضا برای این محصولات در بازار محلی آن‌ها وجود داشته باشد و بازار این محصولات در آن محله اشباع نشده باشد.

 

یک حقیقت امروزی! حتی میتوانید بی مغازه کار کنید!

با ظهور تکنولوژی‌های جدید مثل اپلیکیشن دیوار و شیپور که فاصله‌ی واسطه‌ی خریدار و فروشنده را خیلی کم کرده، خیلی‌ها حتی به داشتن مغازه هم فکر نمیکنند. افراد به جای پرداخت هزینه‌های اضافی، با داشتن یک گوشی هوشمند و اپلیکیشن های دیوار و شیپور، همه‌ی تجارتشان با همین گوشی هوشمند انجام می‌دهند.

خود من دوستی دارم که قسمتی از منزل را انباری کرده و لوازم جانبی موبایل که جای زیادی هم نمیگیرد خریداری کرده و فقط از طریق اپلیکیشن شیپور با مشتریاش در ارتباط است و کار فروش انجام میدهد. درآمد این کار عالیه، هم اینکه دو تا پیک گرفته لوازم جانبی رو با پیک هر جایی که مشتری باشه میفرسته و درآمدزایی هم کرده. میگه جای مغازه جنسای خوب میارم تو شیپور میفروشم تا مشتری راضی باشه و هر جایی هم بخواد رایگان تحویلشون میدم هم خودم درآمد دارم هم اینکه هر ماه به دو نفر دیگه نون میرسونم.

اونایی که تو کار مانتو، چادر، کیف، کفش، لوازم التحریر، یا هر مدل لباس دیگه هستن میدونن که با شروع مدارس و دانشگاه‌ها فصل فروش این کالاها آغاز میشه. افراد  میتونن مثل شب عید پول خوبی به جیب بزنن و شاید به اندازه‌ی شش ماه یا یه سال خودشون رو ببندن. یکی از بهترین فصل‌های فروش برای این نوع از اجناس شهریور و اوایل مهر ماهه.

 


بخوانید: مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان

۵ کاری که خانم های خانه دار می توانند با آن درآمدزایی کنند.

مراحل شروع یک کسب و کار خانگی


 

داشتن چه مغازه‌ای پرسودتر است؟

چی بفروشم خوبه

 

حقیقت این است که مغازه با هر زمینه کاری می‌تواند پرسود باشد؛ اگر تقاضا برای محصول شما وجود داشته باشد. بنابراین در پاسخ به سوال چی بفروشم خوبه ؟ نمی‌توان گفت مثلا بستنی‌فروشی سود زیاد و خیاطی سود کمتری دارد. ممکن است شما بستنی‌فروشی بزنید که زیان‌ده و یا خیاطی بزنید که بسیار پرسود باشد. اگر میپرسید چی بفروشم خوبه و می‌خواهید مغازه پرسودی داشته باشید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در ادامه مواردی که می‌توانند سود مغازه شما را تضمین کنند شرح داده شده‌اند:

 

  • جزو اولین‌ها باشید:

همیشه سعی کنید در آغاز موج باشید و پیش از بالا گرفتن موج، آن را پیش‌بینی کنید. اگر شما بتوانید زمان و مکان بالا گرفتن موج را پیش‌بینی کنید، می‌توانید بر آن سوار شوید. بازارهای در حال رشد را شناسایی کنید و سعی کنید وارد آن‌ها شوید. وارد بازارهایی که در حال افول هستند نشوید.

مثال: چندی پیش در تهران نوتلابارها به سرعت رشد کردند. این مغازه‌ها فعالیتی شبیه به بستنی فروشی با منوی خاص خودشان دارند که محصولاتشان را با استفاده از شکلات نوتلا تهیه می‌کنند. در این میان افرادی که پیش از بقیه نوتلابار تاسیس کردند، توانستند سود خوبی داشته باشند؛ اما برخی مغازه‌ها در پایان موج به آن پیوستند که بسیاری از آن‌ها به دلیل زیان‌ده بودن تغییر کاربری دادند.

به عنوان نمونه دیگر، در حال حاضر نیز بازار حیوانات خانگی و محصولات مرتبط (مثل غذای حیوانات) در حال رشد است. افرادی که پیشروهای این بازار باشند (در مناطقی که به آن نیاز وجود دارد) و بتوانند برند خود را تقویت کند، با رشد بازار سود بیشتری خواهند داشت.

 

  • میزان تقاضا و پاسخ به آن در چه حد است؟

فرض کنید در یک محله با جمعیت هزار نفر یک نانوایی وجود دارد و در محله دیگر با هزار نفر جمعیت سه نانوانی وجود دارد. قاعدتا تاسیس نانوایی در محله اول به مراتب بهتر از محله دوم است. اگر می‌خواهید مغازه بزنید حتما پیش از آن بررسی کنید که اولا تقاضا برای محصولی که می‌فروشید وجود دارد؟ (مردم چند وقت یکبار به محصولات شما نیاز دارند؟) دوما در حال حاضر چند مغازه در آن محله فعالیت می‌کنند؟ ( برای تقاضای مردم پاسخی وجود دارد یا شما می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید؟)

شما میتوانید با شمارش تعداد خیابان‌های فرعی و اصلی، تخمینی از تعداد مردم و میزان تقاضا در هر محله و با شمارش تعداد مغازه‌های مرتبط با محصول مورد نظر، تخمینی از میزان پاسخ به هر نیاز به دست آورید.

 

  • نسبت درآمد به هزینه شما چقدر خواهد بود؟

پیش از هر اقدامی باید تخمین مناسبی از میزان فروش خود داشته باشید. این تخمین باید شامل بهترین حالت، حالت واقع‌بینانه و حالت بدبینانه باشد. شما با این کار ریسک‌های موجود در کار را شناسایی می‌کنید و حداقل میزان فروشتان برای اینکه زیان ندهید (نقطه سر به سر) تعیین می‌گردد. دقت کنید هیچ کسب و کاری بدون ریسک نیست. اما هرچه میزان ریسک شما کمتر باشد بهتر است.

 

 

 

 


 

 

مقاله های توسعه کسب و کار  در مجله کسب و کار عمدکس

 

 

 

Sending
User Review
5 (2 votes)

9 دیدگاه برای «فروش چه چیزی سود بیشتری دارد؟ چه مغازه‌ای بزنم؟»

  • می 5, 2020 در t 12:45 ب.ظ
    Permalink

    سلام منسرمایم کم هست و چون سنمم کمه می خوام رو بیارم به فروش اینترنتی ام چون بحث اعتماد کم هست من چی بفروشم که مردم اعتماد کنن و بخرن؟

    میشه بگید چجوری میشه وارد فروشگاه امازون شد ؟ و اونجا فروش بین‌المللی داشت؟

    پاسخ دادن
    • می 6, 2020 در t 1:05 ب.ظ
      Permalink

      سلام. تو شرایط فعلی فروش در آمازون برای ما ایرانی ها هفت خان رستم داره و چون همونطور که گفتین سرمایه‌تون هم محدوده، خیلی توصیه نمیشه!
      شما بهتره تو بازارهای داخلی و با امکاناتی که راحت تر در دسترس ما هستند، مثل دیجی کالا و یا شبکه های اجتماعی محصول بفروشید.
      اعتماد هم مسئله ساده ای نیست.. ایجاد اعتماد هم به محصول بستگی داره و هم به خود شما! من توصیه میکنم به بررسی کلی کنید بازار آنلاین رو، مثلا مواد غذایی حوزه مشکلی هست برای بازار آنلاین اما پوشاک مناسبه
      با جمع بندی علاقه خودتون و محصولاتی که رونق دارن، یک یا چندتا محصول رو برای فروش انتخاب کنین.
      موفق باشین

      پاسخ دادن
  • می 15, 2020 در t 12:27 ب.ظ
    Permalink

    سلام .من یه پروژه طراحی بازار ۲۰۰۰متری رو دارم در شهر قم نزدیک خود بازار قم میخواستم ببینم چه چیزایی تو این بازار بفروش برسه خوبه؟؟

    پاسخ دادن
    • می 17, 2020 در t 11:47 ق.ظ
      Permalink

      سلام بر شما…
      ببینید این کار احتیاج به بررسی گسترده داره!
      مثلا بدست آوردن شناخت از افرادیکه از بازار دیدن میکنن، نقاط قوت و ضعف خودتون و بازار سنتی، بررسی کمبودهایی که در حال حاضر وجود داره و در اون بازار میتونن تامین بشن و ….
      موفق باشید

      پاسخ دادن
  • آگوست 16, 2020 در t 3:02 ب.ظ
    Permalink

    سلام خسته نباشید من یه مغازه دارم طبقه دوم پاساژ،همسایه ها توکارلباس عروس و آیینه و شمعدان هستن،ایالوازم آرایشی میتونه تواین محیط سوددهی خوبی داشته باشه؟یامحصول پیشنهادی شماچیه؟

    پاسخ دادن
    • آگوست 19, 2020 در t 10:17 ق.ظ
      Permalink

      سلام. ممنون از نگاهتون
      شما تو این مغازه میتونین هر چیزی که همون مخاطب مغازه‌های اطراف رو داشته باشه به فروش برسونید. اگر عروس و دامادها به این پاساژ رفت و آمد دارن شما هم عروس و دامادها رو هدف قرار بدین.
      حالا محصول موردنظر میتونه به قول خودتون لوازم آرایشی باشه. یا میتونه تزئینات سفره عقد ،کیف و کفش عروس و… باشه.
      مهم هدف قرار دادن مخاطب هست

      پاسخ دادن
  • نوامبر 1, 2020 در t 11:13 ق.ظ
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر
    من میخام یه کارگاه تولیدی مایع دست شویی و ظرف شویی بزنم که زیر نظر بهداشت نیست و سادسلامت نمیخوره روش و تقریبا جز مواد شوینده صنعتی حساب میشه چون عجده میخام بفروشم میخاستم نظر شمارا برای بازاریابش بدونم اگه امکانش هست

    پاسخ دادن
  • دسامبر 18, 2020 در t 10:03 ق.ظ
    Permalink

    سلام من میخوام تو یکی از مراکز خرید کانتر بزنم بهنظرتون چی بفروشم خوبه؟

    پاسخ دادن
    • دسامبر 20, 2020 در t 10:58 ق.ظ
      Permalink

      سلام
      ببینید به طور خلاصه اگر بخوام بگم، باید بررسی کنید که اول: خودتون به چه محصولی علاقه دارید، اطلاعات لازم رو درموردش و همینطور توانایی فروشش رو دارید.
      دوم: بررسی کنید افرادی که به اون مرکز خرید مراجعه می‌کنند، چه کسانی هستن؟ مردان، زنان، خانم‌های جوان، کودک، نوجوانان، و اینکه از نظر درآمدی و… بیشتر تو چه سطحی هستند؟
      سوم: تامین چه محصولی براتون راحت‌تره…
      نکات کامل‌تر البته داخل خود مطلب هست که امیدوارم بهتون کمک کنه بهترین انتخاب رو داشته باشید.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *