پاسخ به یک سوال مهم : برای من فروش چی بهتره؟

چی بفروشم سود کنم ؟ فروش چی خوبه ؟ این مهمترین سوالیست که همه صاحبان کسب و کار و صاحبان استارتاپ‌ها باید از خودشان بپرسند!

 

همانطور که خیلی‌ها از من می‌پرسند:

سود بستنی فروشی چقدره؟

لباس زیر سود داره یا نه؟

شال و روسری در آمدش خوبه یا نه؟

تعویض روغنی بزنم نظرتون چیه؟

نظرتون درباره اینکه لوازم آرایشی بزنم چیه؟

اصلا کلا چی بفروشم سود کنم؟

 

دنیای فروش اصلا محدود نیست و میشود در آن تا بی‌نهایت مشتری داشت. (مثل آمازون که به همه دنیا میفروشد). البته به شرطی که راه آنرا رو خوب یاد بگیریم!! فروش سنتی و در واقع مغازه داری شغلیست که تجربه و خلاقیت بالایی لازم دارد و به اصطلاح “مغازه‌دارها افسار بازار دستشونه و میدونند فروش چی خوبه !” اما شرایط برای افرادی که بازاری نیستن و خیلی هم کارشون خرید و فروش و واسطه‌گری نیست فرق میکنه. چون همیشه داد و ستد و معامله نمیکنند تا افسار بازار در دستانشان باشد..

 


 

پاسخ به سوالات مهم ” فروش چی خوبه ؟ ” و “چی بفروشم سود کنم ؟ “

 

اولین قدم برای اینکه بدانیم چه محصولی رو بهتره بفروشیم!

فروش چی خوبه ؟ کالای ضروری

اولین قدم داشتن یه محصول یا خدمت است که بیشتر مردم نیاز به استفاده از آن داشته باشند.

خیلی از آموزش هایی که درباره فروش و فروش اینترنتی داده میشوند، فقط به شما آموزش میدهند که فروش و فروش اینترنتی خوب و ساده است؛ ولی مهم است که در ابتدا بدانم اصلا چی بفروشم …!

اما واقعا اگر ندانید که چی میتوانید بفروشید؟ میشود فروش یا فروش اینترنتی راه انداخت؟

 

برای فروختن محصول لازم است که محصول یا خدمات قابل توجهی داشته باشید. بعضی محصولات نیازهای روزمره و اساسی همه آدم هاست. مثل مواد خوراکی، پوشاک، لوازم آرایشی و …

برای وارد شدن به دنیای فروش، این محصولات می‌توانند کمک بزرگی به شما کنند. چون تامین آنها راحت است و فروش آنها هم مشکلات خیلی خاصی ندارد.

اما به خاطر همین راحتی کار، معمولا تعداد رقبا در این بازارها زیاد است!

 

اول بازار را بررسی کنیم تا بدانیم چی بفروشیم!

برای اینکه محصول خوبی رو بفروشید، یا باید ایده نابی پیدا کنید، یا اینکه یه محصول رو به شکلی خوب بفروشید. مثلا اگر کفش می‍فروشید، به شکل خلاقانه‌ای آنرا بفروشید. یعنی روش فروش شما متفاوت با بقیه فروشندگان باشد.

پس با دیدن روش کار رقبا هم میتوانید برای تولید محصول (یا خدمت) جدید ایده بگیرید و هم روش جدیدی برای فروش پیدا کنید. و البته در این میان به فکر علاقه‌مندی خودتان هم باشید. شما محصولی را با اشتیاق و حرارت عالی میفروشید که در درجه اول، خودتان عاشقش هستید.

اگر به کفش‌های مختلف علاقه شدید ندارید، شاید نتوانید فروش خوبی رو تجربه کنید.

 

با فروختن محصول چه سودی به مشتری میرسد؟ (در واقع چه ارزشی برای او  ایجاد میشود؟)

برای انتخاب اینکه “چی بفروشم” ، باید محصولاتی رو انتخاب کنید که با فروش آن به مشتری بیشترین سود را برسانید.

البته سود رساندن به مشتری به معنی پول دادن به او نیست؛ بلکه وقتی که مشتری محصول شما را میخرد، باید حس کند چیزی با ارزشتر از پولی که پرداخت کرده، به دست آورده است. ب هعنوان مثال اگر محصولی را هزار تومان میخرد، باید حس کند که محصول موردنظر دو هزار تومن میارزد!

اگر مشتری یه کفش ۱۰۰ هزار تومنی میخرد، باید این حس در او ایجاد شود  که در ازای پرداخت ۱۰۰ هزار تومن، ۱۲۰ هزار تومن کفش خریده!

یا اینکه مشتری در عوض خدمت یا محصول شما، حس کند که چیز با ارزشتری بدست آورده. اسنپ با احترام گذاشتن به وقت مشتری‌ها، این حس را به آنها القا می‌کند که مثلا ۱۰ هزار تومن در ازای زودتر رسیدن (یا راحتتر رسیدن) پرداخت کرده‌اند و نه فقط یک رفت و آمد ساده.

 

پس همواره سعی کنید حس ارزشمندی را به مشتری بدهید؛ یا با انتخاب محصولی که این حس ارزش را به مشتری بدهد و یا با ارائه ارزشمند آن!

 


بخوانید:  روشهای طلایی جذب مشتری


 

چی بفروشم که سریع رشد کنم؟

همیشه این سوال را از خودم می‌پرسم که چی بفروشم تا سریعتر رشد کنم؟ ولی مهم نیست. اصلا مهم نیست.

اگر نکات بالا را به خوبی رعایت کرده باشید (شناسایی نیاز بازار، خلاقیت و ایجاد تمایز، به وجود آوردن حس ارزشمندی)، رشد کردن خود به خود اتفاق میافتد. وقتی که محصول خوبی را انتخاب کنید و به شکل خوبی آنرا بفروشید، خیلی سریع رشد می‌کنید.

زیرا مشتری‌ها به دنبال فروشنده خوب هستند تا محصول خوب.

 

چی بفروشم که فروشنده خوبی باشم؟

این سوال همیشه به عنوان یک ابهام بزرگ در ذهن خیلی از فروشنده‌های تازه کار وجود دارد. ولی نگران نباشید. فروشنده خوبی بودن به چه چیزی فروختن نیست. بلکه مهم این است که بهترین خودتان باشید.

مهم نیست که فروش چی خوبه . مهم این است که روش فروش مناسبی برای محصول انتخاب کنید.

 

چی بفروشم که روش فروش ساده‌ای داشته باشد؟

فروش چی خوبه فروشنده

روش فروش خوب برای محصولات مختلف متفاوت است.

مثلا برای فروش ملک، باید کاملا باحوصله عمل کرد و برای مشتری وقت گذاشت. باید حرف‌ها و نظرات مشتری را خوب شنید. بعد چند پیشنهاد خوب به مشتری داد.

یا مثلا برای فروش پوشاک در یک فروشگاه شلوغ، باید زبان بدن شادی داشت. یعنی لازم است حالت صورت و حرکات، شادی و سرحال بودن را القا کنند. 

یا اینکه برای فروش خودرو پوشیدن کت و شلوار و بوی خوب، می‌تواند به خوبی در مشتری اعتمادسازی کند.

 

همان‌طور که در مطالب بالا خواندید، توصیه به فروش یک محصول نسخه یکسانی برای همه نیست. لازم است شرایط مختلفی را بررسی کنید. روحیات خود را شناسایی کنید. مکان جغرافیایی خود و پتانسیل‌های آنرا بشناسید و در نهایت وقتی محصول موردنظرتان را انتخاب کردید، باید بتوانید مشتری‌یابی کنید.

 

 

 


 

مشتری یابی را در مطالب مربوط به ” جذب و نگهداری مشتری ” و ” تیپ شناسی مشتریانمجله کسب و کار عمدکس میتوانید یاد بگیرید.

 

 

 

Sending
User Review
5 (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *