6 حوزه مدیریت کارکنان که در هر شرکتی باید مدنظر قرار گیرد!

6 حوزه مدیریت کارکنان که در هر شرکتی باید مدنظر قرار گیرد!

6 حوزه مدیریت کارکنان که در هر شرکتی باید مدنظر قرار گیرد!-بلاگ عمدکس

1397/02/08

نویسنده : شیدا بختیاری


بعد از نکات اولیه ای که در مقاله " مدیریت کارکنان در کسب و کارهای کوچک و متوسط " گفتیم ، به سراغ 6 حوزه مدیریت کارکنان که در هر شرکتی باید مدنظر قرار گیرد می رویم. دانستن این حوزه ها و نحوه رفتار در آنها، موجب پیشرفت نیروی انسانی و درپی آن پیشرفت شرکت می گردد.

 

سیستم جبران خسارت و مزایا

شرکت ها و مدیران موفق، اهمیت طرح های تشویقی و پاداش و مزایای نقدی و غیرنقدی را خوب می دانند. تغییر میزان حقوق ، پاداش و مزایا، برای حفظ و نگهداری از کارمندان خوب شرکت ضروری است.

در بازار امروز، کارکنان تقریبا همیشه به دنبال موقعیت های شغلی بهتر می گردند. این موقعیت ها چه از طریق دوستان و آشنایان و چه از طریق اینترنت و فضای مجازی می تواند پیدا شود.

میزان پاداش ها و برعکس جبران خسارات کارمندان، باید برای آنها واضح و روشن باشد. بنابراین لازم است برای این سیستم یک استراتژی واحد و از پیش تعیین شده در نظر گرفته شود. این سیستم باید شامل پرداخت پایه و سایر مزایای کارکنان – مانند هزینه بهداشت، زندگی، بیمه دندان پزشکی، بیمه معلولیت، پرداخت حقوق و غیره باشد.

بعد از تعیین استراتژی این هزینه ها، باید میزان تقریبی آنها در برنامه ریزی سالیانه بودجه شرکت هم در نظر گرفته شود.

 

استخدام کارمندان

حتما تجربه کرده اید که روند استخدام کارمند جدید و مناسب، چقدر انرژی می طلبد. برای این کار امروزه وبسایت ها و برنامه های الکترونیکی زیادی وجود دارند که به ساده سازی این کار بسیار کمک می کنند. این برنامه ها در فرآیند پرداخت هزینه ها، انتخاب کارکنان، آنالیز مهارت ها و .... بسیار کمک کننده و در عین حال مقرون به صرفه هستند.

 

آموزش و تقویت کارکنان

ارائه آموزش های مداوم به کارکنان، کلید به روز و رو به پیشرفت ماندن آنهاست. کارکنان برای عملکرد بهتر، لازم است فرهنگ سازمانی، وظایف شغلی و مهارت های مورد نیاز را به طور مداوم آموزش ببینند.

 

آموزش نحوه کار شرکت

آموزش نحوه کار سازمانی به کارکنان کمک می کند تا به محیط کاری جدید عادت کنند، فرآیندها و ماموریت های شرکت را متوجه شوند و پاسخ سوالات خود درباره کلیات شرکت را بگیرند.به عنوان مثال، آموزش جهت گیری های سازمانی به کارکنان جدید، اطلاعاتی از قبیل نحوه کار با دستگاه ها، اولویت بندی افراد و رده ها، تلفن های ضروری و .... را می دهد.

 

آموزش شغل موردنظر

فرقی نمی کند که کارمند مورد نظر وظیفه پاسخ دادن به تلفن های شرکت را داشته باشد یا برنامه نویس یا مدیر اجرایی باشد. در هر صورت لازم است آموزش هایی تحت عنوان آموزش شغل ببیند تا بداند: به چه کسی باید گزارش کار بدهد، دقیقا چه ساعات کاری و تعطیلی دارد، چه مسئولیت های ویژه و وظایفی را باید انجام دهد.

 

روابط کارمندان

محیط کاری که در آن کارکنان، با همکاری بالا و ارتباط با هم فعالیت می کنند، بهره وری بسیار بالاتری نسبت به محیطی بدون همبستگی و همکاری دارد.

صاحبان کسب و کارهای کوچک، اغلب علاقه و یا مهارت مدیریت ارزشمند ترین دارایی خود – یعنی کارکنانشان را ندارند. این نشان می دهد که داشتن یک برنامه کامل برای توسعه و حفظ روابط بین کارکنان شرکت، جنبه مهمی از کار مدیریت کارکنان است که باید جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی های مدیریتی داشته باشد.

 

رضایت کارکنان

دانستن اینکه کارکنان چقدر از نحوه مدیریت و شرایط عمومی شرکت راضی هستند، اهمیت ویژه ای دارد. با دانستن میانگین رضایت کارکنان از شرکت می توانیم تصویری تقریبی از این حقیقت به دست آوریم که : واقعا چقدر در اداره شرکت موفق بوده ایم.

آن دسته از کارکنان سازمان که با مشتریان هم تعامل دارند، نظرات و درک واقعی تری از شرکت دارند. زیرا علاوه بر ارتباط با داخل شرکت، با خارج شرکت هم در ارتباطند و نظرات مثبت و منفی مشتریان را می شنوند. شما به عنوان مدیریت شرکت با استفاده از نظرات این دسته از کارکنان می توانید به خوبی هدف گذاری و رشد کنید.


قوانین کار کشوری

در هر کشوری قوانین بی شماری وجود دارند که بر سازماندهی عملیات شرکت و نیروی کار تأکید دارند. برای مدیران دانستن قوانین کار کشور لازم است تا بر اساس آن با کارمندان خود رفتار کنند. در اینجا می توانید قانون کار ایران برای رفتار کارفرما و کارمند را مشاهده کنید.

 

 

منبع:   thethrivingsmallbusiness.com



برچسب‌ها :

نظرات درباره

لطفا برای گذاشتن نظر خود را درباره این محصول فیلد های زیر را پر نمایید


[ نظر شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد ]