گزارش نشریه شنبه از عمده فروشی آنلاین عمدکس

گزارش نشریه شنبه از عمده فروشی آنلاین عمدکس

گزارش نشریه شنبه از عمده فروشی آنلاین عمدکس-بلاگ عمدکس

1397/02/03

نویسنده : شیدا بختیاری


 

حدود یک ماه پیش بود که آزاده خیرآبادی از طرف نشریه شنبه ، حامی استارتاپ های ایران با تیم عمدکس تماس گرفتند و قرار مصاحبه ای با پریسا حاجی رحیمی، یکی از 3 بنیان گذار اصلی عمدکس گذاشتند.

در این گپ و گفت خودمانی، از اینکه بنیان گذاران عمدکس چه کسانی هستند و ایده این کسب و کار از کجا آغاز شده تا اینکه عمدکس به کجا می رود و چه چالش هایی دارد حرف هایی زده شد که می توانید در ادامه مطلب، آنرا بخوانید و بیشتر با این کسب و کار آشنا شوید.. 

 

هدف عمدکس، حمایت از کالای ایرانی است

شاید بارها جمله حمایت از کالای ایرانی به گوشمان خورده باشد و بگوییم که این حرف ها فقط شعار است و در عمل کسی به آن اعتقاد ندارد. ولی این بار بچه های استارتاپی آستین بالا زده اند و آنرا به واقعیت تبدیل کرده اند.

پریسا حاجی رحیمی به همراه همسرش رامتین کاظمی و فرشید رضاییان بنیانگذاران استارت آپ عمدکس به نشانی omdex.ir هستند که با هدف حمایت از کالای ایرانی شکل گرفته است.

پریسا متولد 70 در شهر تهران است و لیسانس فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی دارد و دوره های آنلاین MBA را نیز گذرانده است. رامتین 29 ساله است و در رشته زمین شناسی تحصیل کرده است . فرشید نیز متولد 75 است و کارهای فنی تیم را انجام می دهد.

پریسا می گوید از ترم دوم دانشگاه مشغول به کار می شود و به تدریس خصوصی در دروس ریاضی و هندسه می پردازد. "تقریبا یک سال به این کار مشغول بودم. از طرفی از قبل با سایت علی بابا که در چین فعالیت می کرد آشنایی داشتم و زمانی که اینستاگرام فعالیت خود را در ایران شروع کرد، تصمیم گرفتم یک سری از محصولات آنرا به صورت آزمایشی در اینستاگرام قرار بدهم تا بازخورد مخاطبان را نسبت به این محصولات ارزیابی کنم.

ازآنجایی که محصولات علی بابا عکس های جذابی داشتند، این محصولات خیلی زود در اینستاگرام طرفدار پیدا کرد. پس از آن تصمیم گرفتم سایتی طراحی کنم تا محصولات علی بابا را از چین وارد کنم و در این سایت به فروش برسانم. بر همین اساس چند بار از چین محصول وارد کردم و در ایران فروختم.  همزمان با این کار، استارتاپ دیگری را هم در حوزه دلیوری میوه آنلاین شروع کردم. و از آن جایی که کم تجربه بودم و فکر می کردم می توانم دو کار را باهم مدیریت کنند،  آن استارتاپ با شکست مواجه شد." او از فروش محصولات چینی سود خوبی به دست می آورد ولی در این کار نیز با مشکلاتی روبرو می شود. مشکلی که وجود داشت این بود که محصولات چینی علیرغم بسته بندی و عکسهای پر زرق و برقی که داشتند، از کیفیت پایینی برخوردار بودند.

برهمین اساس پس از مدتی تصمیم گرفتیم که محصولات ایرانی را جایگزین محصولات چینی کنیم و به بررسی بازار ایران پرداختیم. محصولات ایرانی علی رغم اینکه کیفیت و قیمت بهتری نسبت به محصولات چینی داشتند، ولی با دو مشکل اساسی روبه رو بودند؛ یکی اینکه عکس مناسبی نداشتند و دیگر اینکه سیستم توزیع مناسبی نداشتند. از همین جا ایده راه اندازی استارت آپ عمدکس شکل گرفت که با حل این دو مشکل به فروش عمده محصولات ایرانی کمک کنیم.

من برای اینکه مشکل عکاسی محصولات را نیز حل کنم، عکاسی یاد گرفتم تا عکاسی محصولات را خودم انجام دهم. در ابتدا قصد داشتیم در حوزه کفش کار کنیم ولی تولید کنندگان کفش را در بازار به راحتی پیدا نمی کردیم و اکثرا دلال ها در بازار فعالیت می کردند. بر همین اساس پس از بررسی ای که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم کار خود را با حوزه لوازم آشپزخانه غیر برقی شروع کنیم و در حال حاضر نیز در همین حوزه فعال هستیم.» آنها کار خود را در مهر ۹۵ شروع می کنند و نسخه نهایی عمدکس نیز از آذر ۹۶ شروع به کار کرده است.

 

عمدکس چه کار می کند؟

 عمدکس یک پلتفرم است که تولیدکنندگان ایرانی را مستقیما به خریداران عمده متصل می کند. خریداران عمده می توانند مغازداران، سازمان ها، ادارات با هر نوع بیزینسی که نیاز به خرید عمده دارد، باشد. به عبارت بهتر تولید کننده می تواند در عمدکس ثبت نام و ثبت برند کند و تمام محصولات خود را در سایت قرار دهد و از طرف دیگر خریداران نیز می توانند محصولات را در سایت مشاهده و ثبت سفارش کنند.

«ما در ابتدا کار خود را با ۴ برند شروع کردیم و در حال حاضر با 33 تولید کننده کار می کنیم (لیست تولید کنندگان کنونی سایت) و حدود ۲۰۰ مجموعه نیز از ما عمده خرید کرده اند. در این بین خانوارهایی هم بوده اند که خرید عمده داشته اند. نکته جالب توجه اینجاست که تعریف عمده در ایران با کشوری مانند چین و سایتی مانند علی بابا فرق می کند. مثلا در چین شاید یک کانتینر فروش عمده محسوب شود ولی در ایران یک کارتن از یک محصول عمده به حساب می آید. از نظر ما نیز عمده از ۶ عدد از یک محصول شروع می شود به بالا.» پس از اینکه سفارشی در عمدکس ثبت می شود، برای تولید کننده مربوطه اس ام اس و ایمیل ارسال می شود. پس از آن تولید کننده سفارش را آماده و برای خریدار ارسال می کند و در نهایت بارنامه را در سایت آپلود می کند.

تحویل سفارشات به طور متوسط بین یک تا ۷ روز کاری متغیر است و بستگی به گستردگی کار تولید کنندگان دارد. معمولا تولید کنندگان کوچک سفارش ها را زودتر ارسال می کنند. تولید کنندگان ما در ایران پراکنده هستند به عنوان مثال در حال حاضر با یک تولید کننده سنگ پا کار می کنیم که در یک روستا مستقر است که حتی به اینترنت نیز دسترسی ندارد و فقط از اس ام اس های ارسالی متوجه میشود که ثبت سفارش داشته است!»

 

چالش های عمدکس

 پریسامی گوید آنها از زمانی که کار را شروع کرده اند تاکنون هنوز به نقطه سر به سر نرسیده اند ولی موفق شده اند، سرمایه گذار جذب کنند و فکر می کند که اگر کارها خوب پیش برود تا ۲ سال دیگر می توانند به سطح مطلوبی از درآمدزایی برسند.

ما کار را با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان شروع کردیم و با همان سرمایه کار را پیش بردیم و در حال حاضر شرکت طرفه نگار سرمایه گذار اصلی ماست و شرکت کارایا  نیز در بخشی از کار سرمایه گذاری کرده است." 

 پریسا می گوید عمده چالشی که از زمانی که کار را شروع کرده اند و تاکنون با آن مواجه بوده اند، اعتماد به خرید اینترنتی است. در واقع آنها وارد یک بازار کاملا سنتی شده اند و خرید اینترنتی ایجاد یک عادت جدید در این بازار سنتی بوده است «اکثر مغازه داران با پرداخت های اینترنتی مشکل دارند و دیر اعتماد می کنند. ما برای متقاعد کردن تولید کنندگان با مشکل روبه رو هستیم و اینکه به آنها ثابت کنیم که کاری که ما انجام می دهیم برایشان مفید است. بر همین اساس بیشتر زمان ما صرف مذاکره و صحبت با تولید کنندگان می شود تابتوانیم آنها را جذب سیستم کنیم.»

علی رغم این چالش ها پریسا به آینده این کار امیدوار است با بررسی که در بازار عمده فروشی لوازم آشپزخانه غیربرقی انجام دادیم، به این نتیجه رسیده ایم که در حال حاضر حدود ۱۰۰ برند به صورت شرکت و کارخانه در حال فعالیت هستند و ما قصد داریم از این تعداد در فاز اول نصف این برندها را جذب عمدکس کنیم.» او می گوید حجم بازار صنایعی که عمدکس می تواند در آینده به آن ورود کند، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است که از این تعداد حجم بازار عمده فروشی در حوزه لوازم آشپزخانه غیربرقی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که آنها در حال حاضر در این بازار فعالیت می کنند.



برچسب‌ها :

نظرات درباره

لطفا برای گذاشتن نظر خود را درباره این محصول فیلد های زیر را پر نمایید


[ نظر شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد ]