چگونه برند خود را رشد و توسعه دهم؟

چگونه برند خود را رشد و توسعه دهم؟

چگونه برند خود را رشد و توسعه دهم؟-بلاگ عمدکس

1396/12/20

نویسنده : شیدا بختیاری


اگر قصد دارید برند شخصی و یا برند محصولات تان را توسعه بخشید ، باید بدانید اولین گام برای این هدف، مشخص کردن آنچه میخواهید انجام دهید یا تولید کنید- البته به صورت کاملا واضح و دقیق- است. با دانستن این مطلب قدم های بعدی به صورت خود به خود برایتان آشکار می شود.

برای برندسازی و توسعه برند تان، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

مفهوم توسعه برند:

امروزه همه صاحبان مشاغل تولیدی و خدماتی نیاز مبرم به داشتن برند محبوب را حس می کنند. از طرفی با افزایش تعداد تولید کنندگان و سخت تر شدن رقابت در عرصه های مختلف تولیدی و خدماتی، کسانی راه به بقا خواهند برد که برند تجاری خود را با تغییرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جامعه شناختی بازار هماهنگ کنند و به طور پیوسته به بروز رسانی برند خود بپردازند.

 

فرآیند ایجاد و توسعه برند اغلب از مراحل زیر پیروی می کند:

 

تصمیم گیری این موضوع که دقیقا چه چیزی را میخواهید برند کنید.

برند شما ممکن است مربوط به یک محصول، سرویس، شرکت و یا حتی یک فرد باشد.

 

تحقیق کنید!

برای موفقیت باید با چشم باز به سراغ بازارتان بروید، پس لازم است همه چیز (بله همه چیز) را در مورد محصول یا سرویسی که ارائه می دهید بدانید.

 

موقعیت (position) محصول یا سرویس تان را در بازار پیدا کنید.

این عمل به این معناست که جایگاه محصول خود را در بازار و مهمتر از آن، در ذهن مشتریان تعیین کنید. برای نیاز مشتری پاسخ منحصر بفردی بیابید که رقبا تا به حال اجرایش نکرده اند.

 

تعریف برند

این تعریف باید شامل توصیف آنچه ارائه می دهید، اینکه چرا آنرا ارائه می دهید، چرا باید از میان رقبا شما را انتخاب کنند و خدمات خاصی که مشتریان می توانند برای آن روی شما حساب کنند می شود.

اگر می توانید قول دهید محصول یا سرویس تان نیازی را درمشتری برطرف خواهد کرد، ذکر  این قول در تعریف برند، معجزه می کند.

 

نام، لوگو و شعار برندتان را ثبت کنید.

نام برند، مثل یک کلمه کلیدی، تصویر برند را در ذهن مشتری نشان می دهد. لوگو یا نشان تجاری تان به صورت تصویر، گویای اعتبار برند شماست.

و شعار برندتان در یک جمله، ارزش اصلی شما را برای مشتری بازگو می کند.

 

برندتان را راه اندازی کنید.

هنگامی که نام، لوگو، شعار و محصول و سرویس تان را اعلام می کنید، به طور رسمی وارد بازار شده اید. حالا نوبت این است که به طور گسترده تر به بازار از ارزش هایی که برندتان بر آن استوار است صحبت کنید.

 

مدیریت برند و حفاظت از نام تجاری:

این مرحله که "مراقبت و تغذیه" نام دارد، به ایجاد یک برند سالم، قوی و انعطاف پذیر کمک می کند. درست مثل مراقبت از فرزند، برای پرورش یک برند سازگار و قوی هم نیاز به مراقبت و توجه همه جانبه در تمام مراحل رشد وجود دارد.

 

به روز رسانی نام تجاری:

گاهی اوقات لازم است با توجه به تغییرات احتمالی بازار و نیازهای جدید مشتریان، تعریف برندتان را تغییر دهید تا به این وسیله با محیط جدید سازگاری پیدا کنید. این تغییر و به روز رسانی از طریق ایجاد شعار جدید، معرفی محصول جدید و فعالیت هایی از این دست انجام می گردد که در مطالب بعدی بیشتر راجع به آنها صحبت خواهیم کرد.