چگونه برای باز کردن اولین مغازه مان برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای باز کردن اولین مغازه مان برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای باز کردن اولین مغازه مان برنامه ریزی کنیم؟-بلاگ عمدکس

1396/12/06

نویسنده : شیدا بختیاری


قصد دارید چه چیزی بفروشید؟

کالایی را انتخاب کنید که در ان دانش نسبی دارید و به ان کالا علاقه دارید. اگر فردی هستید که به پرورش گیاهان علاقه دارید و به این کار به شکل نسبی وارد هستید چرا باید یک مغازه لباس فروشی تاسیس کنید؟ ممکن است بگویید فروش لباس بهتر است، این حرف کاملا صحیح است اما شما احتمالا جزو بهترین فروشندگان لباس نخواهید شد! چون رقیبان شما ممکن است کسانی باشند که علاقه اصلی شان این صنعت است و دانش بالاتری راجع به مد و به روز بودن کالاهایشان دارند، در نتیجه احتمالا شما تبدیل به یک فروشنده متوسط خواهید شد، اما در مقابل اگر وارد صنعتی که هم علاقه شماست و هم دانش نسبی اش را دارید شوید و پله پله و اصولی ادامه دهید احتمال تبدیل شدن شما به یک فروشنده بهتر و حتی یکی از بهترین ها در ان صنعت وجود دارد.

یادتان باشد بهترین شدن صرفا به معنی بهترین فروشنده ایران یا جهان نیست!همین که در یک منطقه و یا یک پاساژ یا…نسبت به رقیبانتان فروش بهتری داشته باشید موفقیت تلقی میشود و میتوانید زندگی راحتی داشته باشید.پس علاقه و مهارتتان را در انتخاب صنعتی که میخواهید در ان وارد شوید در نظر بگیرید.

 

تحقیق راجع به صنعتی که انتخاب کرده اید.

فرض کنید شما علاقه بسیار زیادی به جمع اوری تمبر دارید و فروش تمبر را تا به اینجا انتخاب کرده اید، ایا کار شما تمام شده و فردا باید مشغول باز کردن مغازه شوید؟ قطعا نه!

بعد از سنجیدن علاقه و مهارتتان باید راجع به این که ان کالا اصلا خریداری دارد،اگر دارد چه کسانی و به چه مقدار خریداری میکنند و …فکر کنید! احتمالا افراد خیلی خاص و کمی هستند که حاضرند تمبر های قدیمی شما را خریداری کنند،ایا این مقدار خرید و افراد کمی که تمایل به خرید دارند شما را راضی میکند؟ ایا هزینه های اجاره و اب و برق شما را پوشش میدهد؟ میتوانید برای این کار به فروشگاه های مشابه در صنعت انتخاب تان مراجعه کنید و فروششان را انالیز کنید، حتی فروشگاه های انلاین در صنعتتان را چک کنید و تا میتوانید اطلاعات جمع کنید و پر پایه انها تصمیم بگیرید.

بخوانیم!

راجع به صنعت انتخابی تان مقالات کتاب ها و مجله های ایرانی و خارجی را مطالعه کنید، گوگل میتواند اطلاعات ساده اما کاربردی را برایتان پیدا کند. اطلاعات بیشتر شما برگ برنده ای در مقابل رقیبانتان خواهد بود و شما را به روز نگه میدارد.

 

تخمین حدودی از سود و زیان

لیست اجناسی که میخواهید برای پر کردن مغازه تان تهیه کنید به همراه تعداد و قیمت تهیه کنید. تمامی موارد دیگر مانند هزینه قفسه بندی مغازه،کولر،چراغ ها رنگ،کفپوش و هرچیز دیگری که برایتان هزینه بر خواهد بود را در نظر بگیرید و یک قیمت تمام شده برای ورود به صنعت انتخابی تان را در نظر بگیرید و مطمئن شوید در ابتدای کار با کسری بودجه مواجه نمیشوید.

قیمت های خریداری عمده تان را با قیمت هایی که قصد دارید انها را برای فروش قرار دهید مقایسه کنید و براورد سود کنید. اگر یک مشتری در ماه داشته باشید چقدر سود خواهید کرد و اگر ١٠٠ مشتری داشته باشید چقدر! البته روی این پله بیش از حد وقت صرف نکنید چون فقط یک تخمین برای مسلط شدن شما به ابعاد کاری تان است.

 

وظایف

وظایف و نقش هایتان را مشخص کنید،اگر شریک یا فروشنده دیگری دارید دقیق و کامل مشخص کنید قرار است چند ساعت در روز کار کنید چگونه کار کنید، چه کسی وظیفه تهیه اجناس را دارد؟چه کسی دکور را میچیند و مغازه را تمیز میکند و…این کار مخصوصا اگر چند نفر باشید تنش های بعدی را کم می کند و به کار شما نظم می دهد.

 

استراتژی

مشخص کنید که چه راهی برای فروشتان انتخاب کرده اید و چگونه قرار است کارتان را ادامه دهید و مشتری جذب کنید. ایا ایده خاصی در این جهت دارید؟ اگر دارید استراتژی شما برای پیاده کردن ان چیست؟ برگ برنده شما برای موفقیت در کارتان چیست؟ایا برنامه ای برای پیشرفت کسب و کارتان در اینده دارید؟همه اینها را به شکل مکتوب و نوشته داشته باشید تا مغزتان به شکل منظم تری بتواند روی ان تمرکز کند.

پیش بینی مالی

براورد نسبی از چشم اندازه پنج ساله و هدف هایتان در این مدت داشته باشید. قرار است به کجا برسید و در چه بازه زمانی هدفتان باید محقق شود؟ ایا امکان دارد زودتر به هدفتان برسید؟پله بعدی تان کجاست؟در امدتان در نقطه هدف چقدر خواهد بود و

 

مکان یابی

محل مورد نظر را جستجو کنید. ایا کالایی لوکس را انتخاب کرده اید؟ احتمالا باید مغازه تان در مناطق قوی از نظر مالی بنا کنید،البته در نظر بگیرید که قیمت های این مغازه ها اکثرا بالاست.ایا قصد دارید یک طلا فروشی باز کنید و با تبلیغات انلاین مشتری جذب کنید؟پس لازم نیست مغازه ای کنار خیابان اصلی بخرید یا اجاره کنید چون استراتژی تبلیغات شما انلاین است.

به قیمت های تمام شده قبلتان قیمت مغازه و اجاره های انرا اضافه کنید،ایا از پس اجاره ها برمیایید و سودی برایتان میماند؟اگر نه باید به پله های قبل برگردید و پلانتان را اصلاح کنید،ممکن است کالای که انتخاب کرده اید به درد مغازه انتخابی تان نخورد،یا اگر از پله های قبل مطمئن هستید به فکر مکان دیگری برای کارتان باشید.

از تاریخچه قبلی مغازه تان با خبر شوید،چه کالایی میفروخته یا چه خدماتی ارائه میداده،ایا مشتری های زیادی داشته؟ چرا از انجا رفته است و

مکان انتخابی تان را با کالایتان هماهنگ کنید،در پاساژی که همه پارچه فروشند فروختن لوازم خودرو نمیتواند کار جالبی باشد!

 

قوانین

راجع به قوانین مالیاتی و عوارض ها،هزینه های پروانه کسب و…تحقیق کنید و اجازه ندهید به دلیل نا اگاهی هزینه های بی رویه به شما تحمیل شود.