چند کار کوچک که باعث ترقی در کار شما می شود و هزینه ای ندارد.

چند کار کوچک که باعث ترقی در کار شما می شود و هزینه ای ندارد.

چند کار کوچک که باعث ترقی در کار شما می شود و هزینه ای ندارد.-بلاگ عمدکس

1396/12/06

نویسنده : شیدا بختیاری


پیشرفت در کار و راه های آن الزاما به صرف هزینه زیاد و تبلیغات نمی انجامد و شما با انجام دادن کارهای ساده و روزمره ای میتوانید به کسب و کارتان رونق دهید. رعایت ویژگی های زیر تاثیر مثبتی در روند پیشرفت شغلی شما صاحبان مغازه و فروشگاه خواهد گذاشت.

 

آراستگی

ممکن است در کارمان به چیز های بزرگ و پر اهمیت مانند محیط فروشگاه، نحوه صحبت کردن و انتخاب صحیح واژگان برای برخورد با مشتری و خیلی فاکتور های مهم دیگر توجه کنیم، اما این نباید موجب شود که مسائل کوچک تری مثل ظاهر اراسته، مدل موی مناسب، کفش های تمیز،لباسی اراسته و پاکیزه و خوش بو را فراموش کنیم.

تصور کنید فردی اجناس بسیار زیبایی دارد و همه تکنیک های فروش و جذب مشتری را رعایت کرده است اما ظاهری کهنه پوش یا خیلی عجیب و زننده داشته باشد. این مساله می تواند تاثیر بسیار منفی روی افراد حساس بگذارد. به علاوه رعایت کردن بهداشت و خوش بو بودن شما می تواند حس خوشایندی در مخاطبتان ایجاد کند و انها را تشویق به ماندن و نگاه کردن به اجناستان کند،این مساله مانند دمای مناسب برای فروشکاهتان است،به خصوص اگر در صنعت پوشاک فعالیت دارید. گرمی هوای مغازه مشتری را کلافه می کند و ممکن است عصبانی شود و برای بهتر شدن حالش کلا مکان را ترک کند.

 

کلمات را از ته دل بگویید!

یادتان باشد که مشتری شما انسان است نه یک ربات و روابط و احساسات انسانی را به خوبی درک میکند، صرف گفتن یک سری کلمات از قبل مشخص شده برای ادب و احترام تاثیری در بهبود روابط شما با مشتری نخواهد داشت و نگفتن یک سری کلمات بهتر از گفتن انها به زور و اجبار است! حتی کلمه ای مانند متشکرم میتواند به شکل از سر باز کنی و به زور گفته شود و یا میتواند به معنی واقعا تشکر شما باشد،در نحوه ادای کلمات دقت کنید و از ته قلبتان صحبت کنید و تظاهر نکنید چون نه تنها خوب نیست بلکه تاثیر معکوس میگذارد.

 

یک جمله ی کوتاه

روی یک تکه مقوا یا هر چیز دیگری یک جمله کوتاه ترجیحا با استفاده از فکر خودتان که صورت کلیشه ای پیدا نمی شود بنویسید و چند روز یک بار انرا تغییر دهید. این پیام میتواند مد فکری مشتری شما را تغییر دهد و به او این پیام را به شکل غیر مستقیم بیان کند که تو مهمی و من برای خوشحالی تو در حد توانم انرژی صرف میکنم.

 

زباله ها!!

هرگز اجازه ندهید سطل زباله مغازه شما دیده شود و اگر هم دیده نمی شود انرا روزی چند بار تخلیه کنید، باکتری ها و بو های بد و انرژی های بد کیسه زباله شما اگر هم دیده نشود در باطن همه ی ما انسان ها حس میشود.

 

سر وقت بودن

دقیق باشید. اگر در اینستاگرامتان نوشته اید مغازه ساعت ١٠ صبح باز می شود نباید ساعت ده و پنج دقیقه سرکار بیاید و حتی راس ساعت هم سر کار نیایید،حد اقا ١۵ دقیقه قبل از ساعت مورد نظر درب فروشگاه را باز کنید و همه چیز را اماده کنید،تصور کنید شما فقط ۵ دقیقه دیر امده اید و مشتری شما مدتی است پشت در فروشگاه شما ایستاده است. او علاوه بر حس بد میتواند برداشت کند شما نه تنها برای او ارزش قائل نیستید بلکه برای حرف و گفته خودتان هم که میگویید ساعت ١٠ فروشگاه باز است ارزش قائل نیستید. پس شما فرد قابل اطمینانی نیستید و از این به بعد در ذهن ان مشتری مغازه ای جذاب نخواهید بود!

 

لبخند

لبخند واقعی و از ته قلب هم روحیه شما را بهتر میکند و هم حسی از زیبایی به مخاطبتان منتقل میکند و انرژی فوق العاده ای به همکارانتان میدهد و فضای فروشگاهتان را بسیار دلنشین میکند.

 

انرژی بالا

پر انرژی باشید،نه صرف این که بگویید من از امروز تصمیم دارم پر انرژی باشم! خوب بخوابید،خوب بخورید و برای ارامش ذهنی تان وقت صرف کنید، به فایل های ریلکسیشن و ارام بخش گوش دهید. انواع اپلیکیشن های مدیتیشن و افزایش ارامش درونی برای موبایل و…را دانلود کنید و برای خودتان وقت صرف کنید، غذاهای سلامت بخورید،غذاهای اماده یا غیر سلامت چون هضم سختی دارند انرژی شما را میگیرند،هیچ دلیلی ندارد اگر قهرمان نیستید و شغل شما قهرمانی نیست ورزش های سنگین و طاقت فرسا انجام دهید.

علی رغم تبلیغات گسترده ورزش سنگین نه تنها به سلامتی،جوانی و شادابی شما کمک نمیکند بلکه بدن شما را در طی زمان اذیت میکند!یک ورزش جذاب را انتخاب کنید و اهسته و پیوسته انجامش دهید تا هم با نشاط شوید هم بدنی سالم داشته باشید،حتما لازم نیست به باشگاه های گران قیمت بدن سازی بروید! کافی است روزی نیم ساعت یوگا کنید،دوچرخه سواری کنید یا هر ورزش کم هزینه دیگری که علاقه دارید،اگر این کار را همیشه و پیوسته داشته باشید و تغذیه سالم هم داشته باشید قطعا در بلند مدت بدنی زیبا خواهید داشت و به امپول و پروتئین و رژیم های عجیب غریب نیازی نخواهید داشت.

همه ی اینها اهسته و پیوسته به پیشرفت در کار و پیشی گرفتن شما از همکارانتان میانجامد.

 

گوش دادن

شنونده ی خوبی بودن به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد و پیام احترام را به مشتری شما و یا هر فرد دیگری انتقال میکند.

 

ارتباط چشمی

این ارتباط تمرکز شما و مخاطبتان را بالا میبرد،البته این مساله هنوز در بین برخی افراد و برخی فرهنگ های ایران قابل درک نیست و ممکن است از این ارتباط سوء برداشت شود،این میتواند به شکل نگاه شما بستگی داشته باشد،سعی کنید جدای از این که جنسیت مخاطب شما چیست و بدون هیچ پیش فرض ذهنی نگاه کنید تا مخاطبتان احساس نا امنی نکند و بتواند روی موضوع صحبت تمرکز کند.

 

اشتیاق و خوش رویی

این صفات با رو راستی و صداقت شما تکمیل می شود،از دید فروشنده با مشتری صحبت نکنید. تصور کنید واقعا قرار است کمکش کنید و دوست شما است این در بلند مدت شما را شاخص میکند و باعث برتری اخلاقی شما به دیگر فروشندگان خواهد شد، یادتان باشد هر چیزی که یک روزه به دست بیاد یک روزه هم میتواند از بین برود این قانون طبیعت است، پس به کارتان با چشم انداز بالاتر و دید بازتر نگاه کنید.

 

تمامی موارد بالا هیچ هزینه ای برای شما ندارد و البته هستند افرادی که فقط برای پول ارزش قائلتد و برای انسانیت ارزشی قائل نیستند و ممکن است موارد بالا در افرادی که وجدان انسانی کمتری دارند تاثیر کمتری بگذارد…این شما هستید که باید بازار هدفتان را مشخص کنید،که چه گروه از انسان ها قرار است مشتری دائمی شما شوند،اگر قرار است انسان های با وجدان و با اخلاق مشتری شما شوند قطعا خود شما هم باید این صفات را رعایت کنید تا تاثیر بلند مدتش در پیشرفت در کار و فروش بهترتان را متوجه شوید.