نه صفتی که فروشندگان و صاحبان فروشگاه ها باید داشته باشند

نه صفتی که فروشندگان و صاحبان فروشگاه ها باید داشته باشند

نه صفتی که فروشندگان و صاحبان فروشگاه ها باید داشته باشند-بلاگ عمدکس

1396/12/12

نویسنده : شیدا بختیاری


خرده فروشی، حجم معاملات بالایی دارد و برخی از کارکنان تناسبی با کار فروشندگی ندارند ، به طور مرتب دچار اشتباهاتی می شوند و برخی دیگر عالی اند و در زمره مغازه داران موفق به شمار می روند. از این رو آموزش کارفرمایان و کارکنان امری مهم در تجارت خرده فروشی در تمام دنیا به حساب می آید و کلاس ها و دوره های متفاوتی برای جذب و آموزش کارکنان خرده فروشی برگزار می شود.

 

باید تمایلی برای شاد کردن دیگران داشته باشد.

این ویژگی مهمترین صفت برای کسانی که در کار فروشندگی فعالیت می کنند، به شمار می آید. هرکسی که در این صنعت کار می کند باید روحیه  شادی اوری در زندگی افراد از طریق ارائه محصولات مناسبی که افراد به دنبال خرید آن هستند را داشته باشد. برای کارکنان فروشگاه لازم است که این صفت را داشته باشند، چرا که آنها هستند که مستقیما با مشتری ها در ارتباط اند. کارکنانی که به مراقبت از مشتری های و انتخاب درست مشتری ها اهمیتی نمی دهند، برای کار خرده فروشی مناسب نیستند و مهم نیست چه صفات برجسته دیگری داشته باشند.

 

باید سریع یاد بگیرد.

خرده فروشی محیطی با گام های سریع است، همراه با مقدارغیر قابل باوری از اطلاعات جدید که مداومأ باید یاد گرفت،مانند:

  • چگونه مرتب کردن فروشگاه، و دوباره مرتب کردن آن
  • به فروش رساندن محصولات
  • کار کردن با نرم افزار های فروش، مدیریت فهرست نویسی و گزارش نویسی
  • از بر داشتن تمام فهرست محصولات

 

باید رفتاری همدلانه داشته باشد.

یک کارمند خوب خرده فروشی به مشتری هایش خوب گوش می دهد، و آن چیزی را که نیاز دارند را به خوبی می فهمد و آنها را در اختیار مشتری قرار می دهد تا به راه حلی مناسب برای نیاز مشتری بدست آید. یکدلی سبب توانایی های شنیداری فعال میشود که برای یک فروشنده موفق بودن امری ضروری است.

 

باید صادق باشد.

هرکسی باید صادق باشد، اما فروشندگان خیلی مهم است که صادق باشند. یک فروشنده که به سختی کار می کند تا مطمئن شوند که مشتری های راضی به خانه می روند، بجای اینکه به روش قدیمی فقط به فکر فروش محصولات خود باشد، باید مشتری ها را تشویق کنند کرد که به شما اعتماد کنند، تا بازگردند و در آینده دوباره از شما خرید کنند.

 

باید صبور باشد.

هرچند این ویژگی است که در حین کار می توان به کارکنان آموخت، اما اگر فردی که استخدام می کنید خودش فردی صبور باشد، کار برای همه آسان تر خواهد شد.

در امر خرده فروشی اتفاقات بسیاری می افتد، مشتری ها عصبانی می شوند، بعضی موارد برای مدت زمان زیادی؛ بچه های مشتری های به این طرف و آن طرف می دوند و فروشگاه را به هم می ریزند؛ یک مشتری ممکن است هزاران بار!!! برای یک جنس مشخص از بین هفت رنگ و یا اندازه مختلف شما را جلو عقب ببرد.

در طی این مدت کارکنان باید بایستند و لبخند بزنند و سر تکان دهند، که رفتاری معمولی برای چنین مواقعی نیست.

 

باید رفتاری دوستانه داشته باشد.

خودمانی بودن برای یک فروشنده یک ویژگی بسیار خوب است، چرا که آنها باید هر روز با تعداد زیادی غریبه صحبت کنند. تجربه ما نشان می دهد که کارکنانی که ذاتا دوستانه برخورد نمیکنند، اغلب از کار، خیلی سریع تر از هر کس دیگه خسته می شوند، و نسبتا زود استعفا میدهند.

 

باید قابلیت انجام دادن چند کار همزمان را داشته باشد.

همانطور که ذکر شد، خرده فروشی اصطلاحا ” پا خورش زیاده ” . خیلی روند رایجی است که کارکنان همزمان که مجموعه های یک طبقه ( قفسه ) را می چینند، با سیلی از مشتری ها مواجه شوند. اگر کارمندی نتوانند همزمان با مشتری ها صحبت کند و کار خود را انجام دهد، شما با مشکلی اساسی مواجه خواهید شد. البته، کارکنان باید توجیه شوند که در صورت نیاز مشتری به توجه بیشتر باید کار خود را متوقف کند و تمام توجه خود را به مشتری بسپارد.

 

باید با اعتماد به نفس باشد.

در صورتی که کارکنان کالایی را به مشتری پیشنهاد دهند، مشتری به اولین چیزی که دقت خواهد کرد، میزان اعتماد به نفس کارمند خواهد بود، کارکنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، بیشتر نظر مشتری را جلب خواهند کرد و بالعکس، کارکنانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اعتماد مشتری را اگر به کلی از بین نبرند، جذب نخواهند کرد.

 

باید متواضع باشد.

شما به افراد متواضع نیاز خواهید داشت، وگرنه مشتری ها شما را سرزنش خواهد کرد. کار فروشندگی می تواند محیط خشنی برای کار باشد. مشتری ها کارکنان را سرزنش خواهند کرد، از آنها میخواهند که وسایلشان را برای آنها جابه جا کنند، در غیر اینصورت ناراضی از کارکنان و فروشگاه بیرون می روند. ( کارفرمایان باید به این نکته توجه کنند که آنها باید حامی کارکنان خود باشند، وگرنه هیچ شخصی در چنین شرایطی بدون پشتیبانی و احترام دوام نخواهد آورد.

 

نکته:کارفرمایان باید توجه کنند، در صورت راضی نبودن کارکنان از شرایط کاری یا حقوقی، حتی اگر شخصی با قابلیت های بالا را پیدا کنید و حتی استخدام کنید، دیری نمی پاید که آنها از فروشگاه شما خواهند رفت. یک کارمندخوب می تواند میزان رضایت مشتری و بهره وری و سود بیشتری را برای شما فراهم آورد.