معیارهای شناسایی ارزش برند من چیستند؟

معیارهای شناسایی ارزش برند من چیستند؟

معیارهای شناسایی ارزش برند من چیستند؟-بلاگ عمدکس

1396/12/20

نویسنده : شیدا بختیاری


همه ما عبارت ارزش برند را شنیده ایم اما چند نفر از ما معنای دقیق آنرا می دانیم؟

ما معمولا به طور ناخودآگاه، برند را یک "شئ" میدانیم و ارزش برند را میزان ارزش آن "شئ" . اما در حقیقت ارزش برند به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی بسیار مهم و بزرگ و بعضی خیلی کوچکند. اما واقعیت این است که همه این عوامل در کنار هم بر روی میزان ارزش یک نام تجاری تاثیر می گذارند و ما را از بقیه متمایز می سازد.

برند برای کنار هم قرار دادن و فراهم کردن این عوامل ریز و درشت هزینه هایی می پردازد تا ارزش بیشتری برای مشتریان خلق کند و بعدها همان ارزش خلق شده ، توسط مشتریان به سمت شرکت بازمی گردد.

 

شرکت ها علاوه بر دارایی های مشهود خود از قبیل کارخانه، زمین و تجهیزات و ... دارایی های مهم تری هم دارند از قبیل نیروی انسانی ( نیروهای کاردان و متخصص، مدیران با تجربه) ، پروتکل های خاص شرکت، توافق نامه های توزیع و مسائلی از این قبیل.

تمامی این دارایی های نامشهود دارای ارزشی رو به فزون برای شرکت ها هستند. یکی از اصلی ترین دارایی های هر شرکت، برند آن است. اندازه گیری ارزش برند در شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی، پدیده جدیدی نیست اما در شرکت های صنعتی به شدت نادیده گرفته می شود.

 

 

 

ارزیابی ارزش برند

 

در چند سال گذشته، لیست های مختلفی از ازرش برندهای مختلف منتشر شده است. یکی از معتبرترین لیستها توسط InterBrand و مجله Business week تهیه شده است.

این ارزیابی سالانه،  فهرستی از 100 برند برتر جهان با در نظر گرفتن معیارهای مختلف ارزش گذاری برند از جمله مدیریت استراتژیک برند، تخصیص بودجه بازاریابی، نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی، مدیریت سبد محصول، گسترش برند، صدور مجوزها و ... ارائه می دهد.

جدول زیر رتبه بندی سال 2017 این مجله را نشان می دهد.


 

آنچه طبق رتبه بندی InterBrandارزش یک برند را نشان می دهد به طور دقیق شامل 7 معیاری است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.