مراحل شروع یک کسب و کار خانگی

مراحل شروع یک کسب و کار خانگی

مراحل شروع یک کسب و کار خانگی-بلاگ عمدکس

1396/12/13

نویسنده : شیدا بختیاری


شروع یک کسب و کار خانگی می تواند به منزله ی ارزشمند ترین تصمیم شغلی شما در زندگیتان باشد. همچنین اگر از قبل برنامه ریزی نداشته باشید، می تواند سخت و تهدید کننده به نظر برسد. برای به حداقل رساندن خطر و استرس این کار، مراحلی وجود دارند که شما می توانید با بکار گیری آنها مانع از بروز اشتباهات پر هزینه شوید و از موفقیت خودتان اطمینان حاصل کنید.

 

مرحله ۱- بهترین کسب و کار خانگی را برای خودتان انتخاب کنید.

در زمان شروع یک کسب و کار خانگی، تصمیم گیری در مورد نوع کسب و کاری که مناسب شما باشد، در موفقیت شما نقش بسزایی دارد. سه نوع کسب و کار وجود دارد که عبارتند از:

 

کسب و کار مبتنی بر خدمات

کسب و کار مبتنی بر کالا

ترکیبی از دو موارد ذکر شده

 

رعایت این نکته ضروری است که کسب و کار انتخابی باید با مهارت ها، علایق و تجربیات شما مطابقت داشته باشد. ممکن است شما اهل هنر و ساخت لوازم تزئینی و یا اهل هنر آشپزی باشید. همچنین، مطمئن باشید شغلی که انتخاب می کنید دارای پتانسیلی برای ایجاد درآمد لازم جهت رفع نیازهای اقتصادی تان باشد. آزمون های حرفه ای رایگان زیادی به صورت آنلاین وجود دارند که شما می توانید جهت ارزیابی تطابق مهارتها ، ویژگی های شخصی و علایق خود از آن ها استفاده کنید.

 

مرحله ۲- خانگی در مقابل مغازه یا اداره

هنگامی که شما متوجه نشدید که چه نوع کسب و کار خانگی را می خواهید شروع کنید، مرحله بعدی این است که مطمئن باشید کار کردن در خانه بهترین گزینه برای شما و مشتریان تان می باشد. عواملی که باید در نظر گرفته شود، مشخص کردن این موضوع است که کسب و کار خدمات محور است یا محصول محور.

 

کسب و کار خانگی دائمی

معمولا زمانی که کسب و کار خدمات محور باشد، کار کردن در خانه مقرون به صرفه ترین و انجام پذیر ترین گزینه است. رفتن به نزد مشتریان تان برای برگزاری جلسات به احتمال زیاد یک سناریو است، و برای این کار اگر شما به نزد مشتریان تان بروید برای آن ها راحت تر است. همواره ملاقات با یک مشتری در کافی شاپ متداول تر است. با پیشرفت تکنولوژی کسب و کار خدمات محور، نسبت به رفتن به دفترخانه آسان تر شده است.

 

از خانه شروع کنید و به خارج از خانه ادامه دهید.

در مقابل، راه اندازی یک کسب و کار کالا محور در خارج از خانه ممکن است کمی بیشتر چالش برانگیز باشد. گاهی اوقات، بسته به کالا و مشتریان تان، راه اندازی یک کسب و کار در خانه امکان پذیر نیست. چه میزان سرمایه جهت ادامه دادن، ویژگیهای جمعیت شناسی طبق مشتریانتان، و چگونگی برنامه ریزی خود برای عرضه کالا به بازار، تمام این موارد قبل از تصمیم گیری جهت فروش یک کالا خارج از خانه ، باید به دقت مد نظر قرار بگیرند.

اغلب اوقات، راه حل برای کسب و کار کالا محور این است که کار را در خانه شروع کنید، مقداری سرمایه جمع کنید، و سپس کالاهای خود را به خارج از خانه در جلوی مغازه انتقال دهید. بسیاری از کسب و کارهای موفق شناخته شده، مانند لوازم آرایشی بهداشتی ماری کی و کامپیوتر اپل، کار خود را از خانه شروع کردند.

 

مرحله ۳- ارزیابی دفتر خانه خود و زندگی خانوادگی

قبل از شروع هرگونه کسب و کار خانگی، شما باید خانه را از نظر فضای کاری ارزیابی کنید، و سپس چندین قانون اساسی برای خانواده تان وضع کنید. داشتن یک فضای اختصاصی و حرفه ای می تواند در موفقیت شما در هر کسب و کار کوچکی نقش بسزایی داشته باشد. حتی اگر در خانه کار می کنید، نیاز به راه اندازی یک دفترخانه حرفه ای دارید.

موفق ترین مالکان کسب و کار کسانی که در خانه کار می کنند، فضای کاری خود را با تعداد زیادی نور طبیعی و یک در که بتوانند ببندد، کسب و کار خود را راه اندازی می کنند. یک خط تلفن اختصاصی و تجهیزات اداری به روز، به همراه یک میز خوب از ضروریات است. کار کردن در زیر زمین، در حمام یا بر روی اوپن آشپزخانه می تواند روشی باشد که منجر به شکست کامل می شود. اعضای خانواده ی شما باید درک کنند زمانی که در اداره خود مشغول کار هستید.

 

مرحله ۴- نوشتن یک طرح کسب و کار

مرحله بعدی در این فرایند نوشتن یک طرح و برنامه کسب و کار است. یک طرح کسب و کار برای تجارت شما الزامی است. این طرح می تواند رسمی یا خیلی دقیق باشد، این موضوع به شخصیت شما و سبک کاریتان بستگی دارد، اما این طرح باید جدی باشد. نوشتن طرح کسب و کار باعث تحکیم آن می شود. طرحی که در ذهن انجام می دهید کاری بس بیهوده است، مواجه با فشارها و احساسات، باعث به چالش کشیدن موضوع کاریتان می شود. ماهانه طرح کسب و کار خود را بررسی کنید تا از رشد و بازاریابی در برنامه کاریتان اطمینان حاصل کنید.

 

مبادرت کاری تمام وقت یا پاره وقت

بعد از نوشتن طرح کسب و کار خود، شما باید بسنجید که کسب و کار مورد نظرتان کاملا با شخصیت، مهارت ها و صلاحیت های شما هماهنگی دارد یا خیر، اما این موضوع احساس مالی را ایجاد نمی کند. متعاقبا، شما نیاز دارید که کسب و کار خود را به صورت نیمه وقت شروع کنید. مقدار سرمایه ای که نیاز دارید کسب کنید، و مدت زمانی که طول می کشد تا شاهد سوددهی باشید، دو عامل اصلی هستند که اگر یک کسب و کار خانگی تمام وقت یا پاره وقت را شروع کردید، مشخص خواهند شد.

 

مرحله ۵- تامین مالی کسب و کار خانگی

مرحله بعد از پیش نویس طرح کسب و کار، محاسبه کردن میزان مالی کسب و کار است. برای کسب و کارهای کوچک تنها راه اندازی کافیست، سه روش اصلی برای تامین مالی کسب و کارتان وجود دارد: وام ها، کمک های مالی و استفاده از اموال شخصی

 

وام ها

اخذ یک وام می تواند برای مالکان کسب و کار جدید چالش برانگیز باشد، کسانی که هیچگونه سرمایه یا سابقه ای از موفقیت در اثبات پرداخت وام نداشتند.اگر طرح کاری شما جدی باشد، به وضوح نشان دهید که این وجوه در چه زمینه ای استفاده خواهند شد، و چگونه می توانید اقساط وام را پرداخت کنید، شما می توانید با تحقیق از نتایج سه ماهه وام گیرندگان کارمندان ارشد، شانس خود را بسنجید. شما همچنین می توانید درباره ی وام هایی که توسط سازمان کسب و کار کوچک نگهداری می شوند، تحقیق کنید. این وام ها از طریق بودجه دولت نگهداری می شوند، بنابراین این وام ها بستگی به طرح مخارج دولت دارد.

 

کمک های مالی

کمک های مالی روش دیگری از تامین مالی کسب و کارتان می باشد. اگرچه دولت به ندرت به کسب و کارهای خانگی کوچک کمک مالی می کند، اما اداره سازمان کسب و کار کوچک محلی خود، اطلاعاتی درباره ی نوع کمک مالی قابل دسترس برای شما را ارائه خواهد داد. بعضی تصمیم می گیرند که کمک های مالی را به کسب و کارهای ویژه اختصاص دهند، مانند مراقبت از کودکان، نوآوری فن آوری یا کسب و کارهای مبتنی بر محیط زیست. بعضی نیز می خواهند کمک مالی را به بخش خاصی از رشد جمعیت اختصاص دهند، بنابراین آنها کمک های مالی را به زنان و اقلیت ها عرضه می کنند.

 

اموال شخصی

شما همچنین می توانید استفاده از کارت های اعتباری و قرض گرفتن پول از خودتان برای تامین امور مالی کسب و کارتان را مد نظر قرار دهید. بر اساس گزارش اداره ی سازمان کسب و کارهای کوچک، قبل از تامین مالی کسب و کار خود به این روش، به دقت میزان مالی شخصی خود را بررسی کنید. شما می توانید با مراجعه به اداره سازمان کسب و کارهای کوچک مشاوره بگیرید به این منظور در تعیین این موضوع که این روش مناسبی برای شما است یا خیر به شما کمک می کنند.

 

مرحله ۶- مشخص کردن اهداف خاص

مرحله بعدی، مشخص کردن اهداف خاص کسب و کارتان می باشد. بسیاری از مالکان کسب و کار با هدف رسیدن به موفقیت کار خود را شروع می کنند، چیزی که مهم است، اما کافی نیست. یکی از مشهور ترین روشهای طراحی اهداف کسب و کار، استفاده از روش اسمارت است. اسمارت مخفف کلمات خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، منطقی و قابل پیگیری است.

یک نمونه از هدف اسمارت ممکن است اضافه کردن ۱۲ نفر مشتری به مدت ۳ ماه باشد، و شما به هر کدام از آنها دویست دلار جهت انجام خدمات پرداخت می کنید. این هدف خاص و قابل اندازه گیری است(یک مشتری به مدت یک هفته، دویست دلار)، همچنین این هدف قابل حصول، منطقی و قابل پیگیری است. با استفاده از این روش، به احتمال زیاد شما اهداف را به منطق تبدیل می کنید، و با قرار دادن مراحل تحکیمی در دستور کار، به هدف های کاری خود حصول پیدا میکنید.

 

مرحله ۷- تعیین ساختار حقوقی و ثبت نام

در مرحله بعدی شما نیاز دارید تا درمورد چگونگی ساختار کسب و کارتان تصمیم گیری کنید که این تصمیمات به چگونگی پرداخت مالیات، و گزارش درآمد شما بستگی دارد. یکی از موارد زیر را دنبال کنید:

 

مالکیت انحصاری بهترین گزینه برای کسب و کارهای خدمات محور می باشد که تنها یک مالک دارد.

مشارکت بهترین گزینه برای کسب و کاری است که دو نفر با همدیگر انجام می دهند.

شرکت اس بهترین گزینه برای کسب و کارهای بزرگتر دارای کارمندان زیاد می باشد، و در جایی که مالک می خواهد کمترین مسئولیت شخصی را داشته باشد.

شرکت سی نیز بهترین گزینه برای کسب و کارهایی است که کارمندان زیادی دارد و مسئولیت مالک را محدود می کند.

شرکت با مسئولیت محدود(ال ال سی) بهترین انتخاب برای کسب و کارهای مبتنی بر خدمات و کالا با یک یا دو مالک می باشد

هنگامیکه این تصمیمات را اتخاذ کردید، نیاز دارید تا یک اسم برای کسب و کارتان انتخاب کنید و سپس آن را در ایالت خود ثبت کنید.

 

مرحله ۸- شماره شناسایی مالیات

هر کسب و کاری به اخذ یک شماره شناسایی مالیات به منظور انجام کسب و کار نیاز دارد. می توان برای انجام کسب و کار از یک شماره امنیت اجتماعی استفاده کرد، البته در صورتی که کسب و کار به صورت انحصاری راه اندازی شده باشد. اگر جهت انجام کسب و کارتان تمایلی به ارائه ی شماره امنیت اجتماعی نداشتید، بایستی دیگر ساختار حقوقی را انتخاب کنید.

 

مرحله ۹- تعیین موقعیت مغازه

بعد از تصمیم گیری در مورد نوع کسب و کار و تعیین اهداف، در مرحله بعدی باید کسی را پیدا کنید که میخواهید کالا یا خدماتتان را به وی عرضه کنید. بازاریابی برای ایجاد یک کسب و کار سودآور ضروری است، و اولین گام در طراحی یک طرح بازاریابی، یافتن دقیق کسی است که نیاز یا قصد خرید کالا یا خدمات شما را دارد. این موضوع بازاریابی جاویژه یا بازاریابی هدف نامیده می شود.

 

مرحله ۱۰- انجام یک طرح بازاریابی با همدیگر

دانستن اینکه میخواهید کالا یا خدمات خود را به چه کسی عرضه کنید، نیمی از راه حل نیازهای بازاریابی شما را برطرف می کند. مرحله بعدی مشخص کردن چگونگی کسب علایق و اعتماد است و خرید آنچه که برای عرضه نیاز دارید. بهترین روش برای شروع این فرایند، مبادله ی هر و همه ی ایده های بازاریابی است.

 

شبکه

شبکه، مقرون به صرفه ترین روش عرضه ی کسب و کار خانگی خواهد بود. هر جایی که میروید، استفاده از شبکه باعث رسیدن به هدف تان در امر فروش می شود. برای حضور در اتاق جلسات و عملکردهای کسب و کار، برنامه زمانی ایجاد کتید. هرکاری که انجام می دهید را به مردم اطلاع دهید. کارت کسب و کارتان را رد و بدل کنید، یا کارت خود را به کسانی بدهید که افرادی را می شناسند که به دنبال شرکتی مانند شرکت شما هستند. کارت کسب و کار، کم هزینه ترین روش برای تبلیغ کسب و کارتان می باشد.

 

مرحله ۱۱- برنامه ریزی و مدیریتمالی

هر کسب و کاری نیازمند یک برنامه ریزی مالی است. سه سیستم اصلی برای کمک به پیگیری درآمد و هزینه های شما وجود دارد که عبارتند از:

 

سیستم حسابداری– تصویر بزرگ از کسب و کار( پیش بینی های مالی نیز نامیده می شود(

دفترداری– گزارش روزانه از پول های واردشده و خارج شده از کسب و کار

بودجه بندی– بودجه بندی هفتگی، کلید موفقیت کسب و کارهای کوچک است که باعث می شود تا در راس امور مالی قرار بگیرید و از رخ ندادن ولخرجی و اشتباهات بزرگ مالی مطمئن شوید.

استفاده از این سه سیستم کمک می کند تا کسب و کار شما همیشه رونق داشته باشد.

 

مرحله ۱۲- مدیریت زمان

مرحله نهایی این فرایند، مدیریت کردن خودتان است. شاید شما عادت داشتید ۵ تا ۹ ساعت با یک مسیر طولانی کار کنید. اکنون اداره ی شما در خانه است، به همین دلیل است که نیاز به مهارت های فوق العاده مدیریت زمان دارید. تنظیم برنامه زمانی و مدیریت زمان خود یک امر بسیار ضروری است چرا که در زمان تمرکز بر کارهای خارج از اولویت، زمان بسیار زود می گذرد.

 

برنامه ریزی برای کسب و کارتان

قبل از شروع هر گونه کسب و کار خانگی، رعایت این نکته ضروری است که از پیش برنامه ریزی کنید و با مراحلی که در زمان شروع سرمایه گذاری کسب و کارتان نیاز دارید، آشنا شوید. قبل از اینکه در کارتان شکست بخورید، دقیقا چیزی که نیاز دارید را مورد توجه قرار دهید، با این کار ریسک و خطرات کار را به حداقل می رسانید و شانس موفقیت خود را افزایش می دهید.

 

  "اگر تصمیم به راه اندازی فروشگاه یا مغازه گرفتید، مقالهچگونه برای باز کردن اولین مغازه مان برنامه ریزی کنیم؟ " را مطالعه کنید.

منبع: بیزینس لاو تو نو