زبان بدن; نکته ای بسیار مهم در فروش

زبان بدن; نکته ای بسیار مهم در فروش

زبان بدن; نکته ای بسیار مهم در فروش-بلاگ عمدکس

1396/12/12

نویسنده : شیدا بختیاری


باید تحقیق کنید که چگونه ارتباطات غیرکلامی روی فروش تأثیر می گذارد؟

زبان بدن شما بدون هیچ گونه حرفی، مفاهیم زیادی را انتقال می دهد. این داستان را بشنوید بد نیست.

یکبار ساعت ۲:۳۰ بامداد با ماشین به سمت خانه حرکت می کردم. بسیار خسته بودم. ناگهان پشت سر خودم یک چراغ چشمک زن قرمز را دیدم. تپش قلب گرفتم، دست هایم عرق کرد و نفس هایم در سینه حبس شد. حدود ۴ ساعت پیش دوستم را به صرف یک نوشیدنی ملاقات کرده بودم و نوشیدنی ما شراب سفید مخلوط با نوشابه بود که اثرش هم لحظه ای بود و ادامه دار نبود.

بذارید خلاصه کنم… پلیس از من تست هوشیاری گرفت چون بدون استفاده از چراغ راهنما تغییر لاین داده بودم و آن زمان تایمی بود که اکثر رانندگان مست دستگیر می شدند. من از ماشین پیاده شده بودم و پلیس هم من را مجبور کرده بود تا در یک خط راه بروم و …. با اینحال سرگیجه هم گرفته بودم. همچنین مجبورم کرد بگویم تمام روزهای هفته چکار کردم و… و من هم به خوبی از پس سوال ها برامدم و نهایت مشخص شد که من خسته بودم و مست نبودم.

مجبورم کرد تمام حروف الفبای انگلیسی رو پشت سر هم تکرار کنم. من هم خیلی خوب اینکار رو انجام دادم. شب من رو در یک سلول در کنار یک زن و شوهر مست نگه داشتند تا اینکه صبح فردا نتایج مربوط به آزمایشات اومد و مشخص شد که سطح الکل بدنم زیر ۰۲/۰ درصده و من رو نهایتا آزاد کردند. در حقیقت ترس من باعث شد تا پلیس به من شک کند و تست الکل را هم بگیرد و شب در زندان باشم.

ارتباطات بدنی ما و در حقیقت زبان بدن گاهی از زبان ما سخن می گویند و بیان گر همه چیز خواهند بود. در این داستان هم اینگونه بود. پس ما می فهمیم که زبان بدن ما گاهی بدون اینکه خودمان هم متوجه شویم به طرف مقابل مان خیلی از حرف ها را انتقال می دهند.

این مسئله در مورد خرید و فروش هم صدق می کند. گاهی اوقات با ترس با مشتری ارتباط برقرار می کنیم و همین باعث می شود که خود و طبیعت واقعی خود را نتوانیم نمایش دهیم یا مثلا گاهی سکوت کردن ممکن است باعث زده شدن مشتری شود؛ زمانیکه او نیاز دارد تا از زبان شما موضوعی را بشنود.

 

به خاطر داشته باشید که حدود ۵۵ درصد از ارتباطات ما با دیگران غیرکلامی و از طریق زبان بدن است.

 

پس همین حالا دراین مورد خوب فکر کنید و عکس العمل های خود را در هر موقعیتی پیش بینی و مشخص کنید. من شرط می بندم که موقع ارتباط، شما چشمانتان را منحرف می کنید، شانه هایتان را می اندازید و انگشتان پایتان را درون کفش جمع می کنید و … پس روی این موارد کار کنید. ممکن است طرف مقابل شما نیز این حرکات را از خود نشان دهد. آیا فکرتان مشغول این حرکات می شود؟ البته که نه…

بدن و حرکات غیرکلامی آنها به شما نشان می دهد که به سختی می توانید به آنها اعتماد کنید. همانطور که گفتیم گاهی از اوقات حتی خود ما هم متوجه نمی شویم که با حرکات بدن خود علایمی را به شخص مقابل انتقال می دهیم. اما چند نکته را مطرح می کنیم که با استفاده از اینها می توانید موقعیت بدن خود را بهتر بشناسید:

آیا دستانتان به صورت ناخودآگاه حرکت می کنند؟آیا موقع حرف زدن، دستانتان را مانند جسد رها می کنید؟آیا اکثر مواقع شانه هایتان را خم می کنید؟ این عادت های ناخودآگاه برای شما جذب مشتری نخواهند کرد بلکه به عکس تأثیر منفی خواهند داشت و خریداران احساس مثبت و خوبی نسبت به فروشگاه شما نخواهند داشت.

 

  • حال ۹ روش برای بهبود مهارت های غیرکلامی بیان می کنیم:

۱-استخوان جناغ سینه خود را بالا ببرید (استخوان تخت در مرکز قفسه سینه). اینکار به شما اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به درون شش ها برسد. همچنین باعث می شود تا در موقع صحبت با طرف مقابل، وضعیت بدنی شما و شانه هایتان ریلکس شود.

 

۲-کمی به سمت جلو خم شوید. درست است شاید در ظاهر نامناسب باشد ولی از خم شدن شما به سمت عقب (که نگرشی منفی به طرف مقابل می دهد) جلوگیری می کند.

 

۳-لبخند بزنید. لبخند بهترین ابزار برای جذب مشتری است و اگر نخندید ممکن است باعث شود مشتری خود را از دست بدهید.

 

۴-از دست هایتان استفاده کنید. آنها را به صورت غیرطبیعی تکان ندهید. وقتی به صورت طبیعی از حرکت دستانتان استفاده می کنید انرژی مثبت تولید می کنید.

 

۵-به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. ما مردمی را که موقع صحبت به ما نگاه می کنند دوست داریم. البته باید در طرز نگاه خود تعادل داشته باشید و ارتباط چشمی شما باعث ترس در فرد مقابل نشود. صادقانه نگاه کنید!

 

۶-ژست : وقتی کالایی را مدنظر دارید مستقیما” به آن اشاره کنید و همگام با مشتری به آن نگاه کنید. آنها ژست شما را دنبال خواهند کرد و بنابراین باعث دید مثبت آنها نسبت به آن کالا خواهد شد. دستان خود را باز کنید و طوری برخورد کنید که یک جو صمیمی بینتان ایجاد شود.

 

۷-تکان دادن سر: با سر اشاره کردن و سرتکان دادن یکی دیگر از علایمی است که می تواند نشان دهنده موافقت با طرف مقابل و تأیید او باشد.

 

۸-دستان خود را باز کنید. از اینکار استفاده کنید و یک حالت خوش آمدگویی را موقع ورود فرد نشان دهید. اینکار نشان دهنده اعتبارتان و احترام شما نسبت به افراد و ایجاد حس نزدیکی و دوستی شما با آنهاست.

 

۹-در کنار خریدار بایستید نه رو در رو… وقتی در کنار مشتری بایستید، حس دوستی و صمیمیت بینتان ایجاد می شود. در غیر این صورت یک حس تهدید آمیز به شخص مقابل دست می دهد و حس راحتی نخواهد داشت.

 

 

 منبع: retaildoc