ده نکته مهم در مغازه داری

ده نکته مهم در مغازه داری

ده نکته مهم در مغازه داری-بلاگ عمدکس

1396/12/13

نویسنده : شیدا بختیاری


 

از این ده نکته ای که خواهیم گفت می توانید استفاده کنید تا از داشتن بیشترین فروش اطمینان پیدا کنید:

 

 

۱-به انتظارات و توقعات خود توجه و آنها را جهت دار کنید.

پیش از اینکه شروع به کار کنید، از خودتان سوال کنید که چه انتظاراتی دارید؟ روی چه مسائلی متمرکز هستید؟ آیا مشتری هایتان خسیس شده اند و در خرید خود صرفه جویی می کنند؛ آیا فقط به تماشای کالاها می پردازند و قصد خرید ندارند؟ یا اگر وسایل سرگرم کننده داشته باشید، باعث افزایش فروش می گردد؟ لذا قبل از شروع کار دیده ها و شنیده هایتان خوب گوش فرا دهید چراکه ممکن است فقط جوانب منفی کار را دیده باشید. مثبت نگر باشید.  در هر       صورتبرخورد مناسب با مشتری  کلید فروش و سودآوری بیشتر شماست!

 

 

۲- به ظاهر خود اهمیت دهید.

در نگاه مردم اولین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد ظاهر شماست. بله مثلا شما می توانید کفش ورزشی بپوشید یا نپوشید که احتمالا اینکار را نمی کنید. یه ضرب المثل هست که میگه: ” وقت آن رسیده که دست از پوشیدن لباس های تکراری بردارید و لباس های نو و شیک بپوشید تا شگفت انگیز و افسانه ای به نظر برسید. بیایید با اینکار نشان دهیم که هم برای خودمان و هم برای دیگران احترام و ارزش قائل هستیم. و به خاطر داشته باشید که ظاهر شما نشانی از باطن شما نیز هست.”

 

 

۳- به حرف هایی که می زنید توجه کنید.

اینکه ما دوست داریم در مورد مردم صحبت کنیم یک حقیقت است. شاید حقیقتی تلخ! داستان ها و شایعاتی که در اینترنت پخش می شود، کسانی که به خاطر زیباییشان مشهور می شوند و…. خطر از اینجا ناشی می شود که وقتی در مورد کسی صحبت می کنیم احساس بهتری هم به ما دست می دهد!! این متضاد با فروش است! شما باید وقتی که شخصی وارد فروشگاهتان می شود، در مورد او قضاوت نادرست نداشته باشید و در مورد مردم دیگر نیز غیبت و بدگویی نکنید و برعکس حس مثبت و خوب انتقال دهید.

 

 

۴-قضاوت نکنید.

کار سختی است ولی شما نباید مثلا یک کتاب را از جلد روی آن و یک مشتری را از روی لباس هایش قضاوت کنید. اغلب اوقات ما اشتباه می کنیم و قضاوت درستی در مورد اشخاص نداریم.

 

 

۵- هدف شما باید خدمت به مردم باشد.

اگر دیده باشید شوالیه ها در مقابل پادشاه سلطنتی زانو می زنند و این نشانه احترام و خدمت به آنهاست. این عمل را با بندگی و بردگی اشتباه نگیرید. خدمت به یکدیگر در کتاب های مقدس نیز ذکر شده و برای آن پاداش فراوان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر حتی کارگرهای درون فروشگاه نیز گاهی طوری با مشتری رفتار می کنند که گویی پادشاه هستند و خودشان را بالاتر می بینند که این اشتباه محض است.

 

 

۶- حدود رابطه خود با مشتریان را بدانید.

یک روز بنشینید و حساب کتاب کنید. ببینید با چه تعداد از مشتریان فقط برخوردی کوتاه دارید و با چه تعداد از آنها گرم و صمیمی شده اید. اینگونه نرخ فروش نسبت به میزان بازدید کننده نیز بدست می آید. در ابتدا ممکن است یکی از هر ۱۰ نفر باشد! با تمرین شما می توانید از تمام مشتریانی که از شما خرید کرده اند آگاه شوید و با آنها صمیمی شده و لذا در نهایت فروش خود را افزایش دهید.

 

 

۷- حتی اگر از چیزی متنفرید باز هم آن را بفروشید!

زشت ترین چیزی که در فروشگاهتان هست را پیدا کنید. نباید کار سختی باشد. حال پنج وسیله را نیز که به آنها عشق می ورزید و بر این باورید که برای مشتری فواید زیادی دارد پیدا کنید. چیزهایی که پیدا خواهید کرد نشان از تعصبات شخصی و افکار شماست. شما می توانید چیزهایی را پیدا کنید که جنبه اجبار دارد به این معنا که چرا باید مشتری آنها را خریداری کند و چه سودی به حال او دارد.

 

 

۸- توقف فروش کار آسانی است.

مطمئن شوید که ۳۰% تخفیف دادن و سرمایه گذاری تا حداقل ۲۰ سال در آن کالا کار درستی است. اما چیزهایی شبیه آن هستند که خودشان به خودی خود فروش می روند و نیازی نیست که تخفیف زیاد دهید.

 

 

۹-حاضر به ریسک کردن در فروش باشید.

گاهی اوقات همه چیز خوب پیش نمی رود و مثلا مشتری در تضاد با شما صحبت می کند. در این حالت به جای بداندیشی کردن به او بگویید: “ببخشید قربان، آیا من باعث دلخوری و ناراحتی شما شده ام؟” در این حالت اگر قصد و غرض و کینه توزی در کار نباشد، مشتری از شما عذرخواهی خواهد کرد و برای رفتارش دلیلی بیان می کند که به شما ربطی پیدا نمی کند. لذا اگر اینکار را نکنید باعث ناراحتی بی دلیل خود و مشتری خواهید شد ولی برعکس اگر با او مستقیم صحبت کنید حتی می تواند تاثیر غیرمستقیم و مثبت روی میزان فروش شما نیز داشته باشد.

 

 

۱۰- خرید و فروش فقط یک نوع بازی است!

فرآیند خرید و فروش در مغازه داری خیلی بالا و پایین دارد. گاهی شما خوش شانس هستید و گاهی نه در آن ضرر می کنید. درست است که هدف اصلی فروش اجناس است ولی این هم در نظر بگیرید که میلیون ها یتیم و بی خانمان غذایی برای خوردن ندارند در حالیکه یک مشتری شما را می تواند سیر کند. یعنی مثبت اندیش باشید. بعد از هر فروش به خود بگویید: “من این را بهتر توانستم انجام دهم” و به خود روحیه دهید و مطمئن باشید فرصت های بیشتر و بهتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت و آینده درخشانی در انتظارتان خواهد بود.

 

 

 

منبع:  retaildoc

 

 


برچسب‌ها :

نظرات درباره

لطفا برای گذاشتن نظر خود را درباره این محصول فیلد های زیر را پر نمایید


[ نظر شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد ]