دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش

دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش

دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش-بلاگ عمدکس

1396/12/26

نویسنده : شیدا بختیاری


 

انتخاب رنگ مناسب برای فضای کسب و کار، یا دکوراسیون مغازه ، به طور قطع بر روی رسیدن به اهداف تجاری و افزایش فروش تان اثری مثبت خواهد داشت. رنگ ها به شدت بر احساسات و رفتار مشتریان اثر می گذارد. اگرقصد دارید کارکنان تان کارآیی و خلاقیت بیشتری از خود نشان دهند، و یا می خواهید خریداران را به خرید بیشتر تشویق کنید، درک اصول اولیه روانشناسی رنگ می تواند به شما کمک کند فضایی طبق اصول دکوراسیون تجاری طراحی کنید و از پتانسیل های فضای خود بیشترین بهره را ببرید.

 

 

 

فروشگاه‌های خرده‌فروشی سابقه‌ای طولانی در بازار کار و تجارت دارند. طراحی دکوراسیون یک فروشگاه در جذب مشتری و فروش بیشتر تأثیر چشمگیری دارد. امروزه روش‌های زیادی برای طراحی فضای داخلی فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک وجود دارد. با وجود این، چند استراتژی رایج برای طراحی دکوراسیون مغازه و فروشگاه وجود دارد که به جذب مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر برای کسب‌و‌کار شما منجر می‌شود.

 

 

 

در این مقاله،  صحبت های دکتر Sally Augustin ، روانشناس محیطی و متخصص بین المللی در طراحی فضای مشتری محور را می خوانیم.. Sally Augustin در عرصه طراحی با علم فعالیت می کند، عرصه ای که به افراد و شرکت ها می آموزد چگونه رنگ را به خدمت گرفته و از آن در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

 

 

 

تغییر درک مشتری از دما

 

بر اساس صحبت های آگوستین، رنگ دیوار فضا می تواند درک فرد از دمای آن فضا را تغییر دهد . به طور مثال رنگ های گرم ، مانند نارنجی، قرمز و زرد، می توانند باعث شود که فرد دمای محیط را گرم تر از آنچه واقعا هست درک کنند. و برعکس، رنگ های خنک مانند آبی، سبز و بنفش کمرنگ، موجب می شود مردم دمای محیط را خنک تر از حالت واقعی آن برداشت کنند.

 

 صاحبان کسب و کار می توانند با دانستن و بهره گیری از این نکته، در هزینه های گرمایشی و سرمایشی خود صرفه جویی کنند . به عنوان مثال، اگر شما در محیطی سردسیر زندگی می کنید، نقاشی ورودی با یک رنگ گرم، باعث می شود، مشتریان در هنگام ورود، دمای هوا را چند درجه گرمتر از آنچه که هست، حس می کنند. و همانطور که می دانید، این نکته به شما این امکان را می دهد که درجه حرارت فضا را کمی پایین تر حفظ کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

 

جذابیت رنگها بر اساسِ منطقه آب و هوایی

 

 

مردم معمولا رنگهایی را ترجیح می دهند که مرتبط با اقلیم و آب و هوای محل زندگی شان است.

 

 

مردم نواحی گرمسیری به رنگهای گرم و مردم نواحی سردسیر رنگهای سرد و آرام علاقه نشان می دهند.

 

 

در  کشورهای منطقه ی اسکاندیناوی رنگهای آبی روشن، زرد و سفید محبوبند.

 

 

در سوئیس رنگهای تصنعی مانند قرمز تیره و زرشکی، خاکستری و آبی تره مرسوم است.

 

 

در آمریکای جنوبی رنگهای گرم نظیر قرمز، نارنجی، زرد و صورتی روشن محبوبند.

 

 

در اقیانوسیه و استرالیا رنگهای بومی سرزمینشان نظیر قرمز، نارنجی، آبی، سبز مرسوم هستند.

 

 

 

 

 

جذابیت رنگها بر اساس نوع تجارت

 

 

تجارت های جدی بیشتر تمایل به رنگهای تیره دارند ؛ آبی تیره، سبز تیره، قرمزتیره، نیلی، مشکی و خاکستری

 

تجارتهای با جدیت کمتر و مرتبط با شادی تمایل به رنگهای روشنتر دارند ؛ قرمز، نارنجی، سبز روشن، آبی روشن، صورتی و ارغوانی

 

 

 

کشف واکنش های احساسی مشتریان

 

 

آگوستین، بیان می کند که رنگ در اکثر افراد واکنش های احساسی مشابهی را به وجود می آورد. با این حال، همیشه عقیده ثابت و جهانی درباره رنگ وجود ندارد. افراد در فرهنگ های مختلف ممکن است افکار و احساسات کاملا متفاوتی را  در مورد یک رنگ خاص داشته باشند. همچنین، تجارب  قبلی شخص،  می تواند احساسات او مربوط به یک رنگ خاص را تحت تأثیر قرار دهد.

اگوستین می گوید که او به عنوان مثال، یک تون خاص از آبی را دوست ندارد، زیرا به او رنگ یک داروی آلرژی را که باید در زمان کودکی مصرف می کرده،  یادآوری می کند. حال جدای استثنائات موجود  در مورد پاسخ های خاص احساسی و رفتاری درباره رنگ های خاص، برخی از کلیات اصلی در مورد همه افراد ثابت است.

 

 

 

 

در مقاله های بعد به طور مفصل درباره اثر هر رنگ، بر روی درک مشتریان از فضای کسب و کار صحبت خواهیم کرد.


 

منبع:   www.forbes.com