دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش (2)

دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش (2)

دنیای رنگ ها واثرات آنها بر کسب و کار و فروش (2)-بلاگ عمدکس

1396/12/26

نویسنده : شیدا بختیاری


 

 در مقاله قبل به طور کلی اثرات رنگ بر مشتریان در فضای تجاری را بیان کردیم. حال لازم است بدانیم هر خانواده رنگ چگونه بر ذهن مشتری اثر می گذارد و چه پیامی برای او می آورد. برای اثرگذاری بیشتر فضای فروشگاه، علاوه بر موارد گفته شده در مقاله " ١٢راه برای تاثیر گذارتر کردن فضای فروشگاه"  رعایت نکات مربوط به انتخاب رنگ هم بسیار تعیین کننده فروش خواهد بود.

 

 

 

قرمز و نارنجی

 

رنگ های قرمز و نارنجی الهام بخش هیجان و فعالیت هستند. از آنجا که این رنگ ها به راحتی در برابر هر پس زمینه ای با هر رنگی  مورد توجه واقع می شوند، به وفور در آگهی ها و لوگو ها دیده می شوند. و دقیقا به همین دلیل آنها را در علامت های هشدار دهنده هم استفاده می کنند. از نظر علمی ثابت شده است که رنگ قرمز موجب فعال تر شدن غده هیپوفیز و افزایش ضربان قلب و فشار خون می گردد که در نتیجه آن، ممکن است به هیجان فروش افزوده شود.

از سوی دیگر، قرمز رنگی است که برای نشان دادن زیان مالی، خشم و خطر نیز استفاده می شود. در مطالعه ای که در سال 2006 توسط انجمن رنگ ایالات متحده آمریکا انجام شده است، اثرات چشمگیر تولید شده توسط رنگ قرمز اثبات شده و توصیه می شود که در محیط های تجاری، استفاده دقیق و با آگاهی از آن انجام شود. رنگ نارنجی هم،  اغلب در رنگ تیم های ورزشی و سالن های ورزشی و برای حمایت طرفداران پرشور دیده می شود.

 

 

 

زرد و قهوه ای

 

 

زرد و قهوه ای هر دو از رنگ های گرم هستند.اما در اثرات  خود بر روی مشتریان، تا حدودی مخالف هم عمل می کنند. زرد، رنگ خوش بینانه و پرانرژی برای بهتر کردن حال افراد است که در مطب پزشکان دیده می شود . زرد کم رنگ می تواند دعوت کنندگی اتاق های انتظار و درمان را بیشتر کند. اما تون های روشن آن نیز ممکن است برای بعضی افراد هم آزار دهنده باشد. از سوی دیگر، رنگ قهوه ای، در تون های خاصی می تواند کمی خسته کننده باشد و از هیجان و سرزندگی رنگ زرد بی بهره است. با این حال در صنایعی از قبیل شکلات سازی، رنگ قهوه ای یادآور خالص بودن است و در بازاریابی اثر مثبتی دارد.

 

 

 

تون های مختلف سبز

 

 

رنگ سبز اغلب با پول همراه است. سبزهای تیره، به ویژه هنگامی که با پانل های چوبی ترکیب شوند، احساس آرامش و ظرافت را برای افراد تداعی می کنند و اغلب در مکان هایی مانند دفاتر حقوقی و رستوران ها استفاده می شوند. با این حال، سبزهای روشن تر، اغلب یادآور سلامتی و تندستی و همچنین گیاهان و فضای سبز هستند. این رنگ ها احتمالا برای یک آبمیوه فروشی با تاکید بر سلامتی و طبیعی بودن محصولات، و با یا آرم فروشگاه محصولات ارگانیک مناسب باشند. چشمه های آب معدنی و آبگرم هم ، معمولا به دلیل ایجاد حس آرامش و ارتباط با سلامتی ، از سبزهای خالص در دکوراسیون و لوگوی خود استفاده می کنند.

 

 

 

آبی و بنفش

 

 

رنگ آبی، معمولا پیام اقتدار، اعتماد و اعتماد به نفس را می دهد، به همین دلیل است که آن را به شکل گسترده در یونیفرم و لوگوی بانک ها  دیده ایم. رنگ آبی، رنگی آرام بخش است که به ندرت مانند رنگ های قرمز و زرد افراد را می تواند آزار دهد. رنگ آبی همچنین به خوبی با رنگ های دیگر برای تولید جلوه های طراحی جالب ترکیب می گردد.

 

رنگ بنفش تیره با شور و خلاقیت ، و بنفش روشن تر با زیبایی و نوستالژی همراه است. این ویژگی ها، بنفش را به رنگی مفید برای به کار بردن در فروشگاه های هدیه، سالن های زیبایی و فروشگاه های پوشاک بدل می کند.

 

 

 

سیاه و سفید

 

 

سیاه رنگ نشان دهنده قدرت، ظرافت و پیچیدگی است. رنگی جسور است و به خوبی برای ایجاد جلوه ای شیک با رنگ های دیگر ترکیب می گردد. سیاه با ترکیب اندکی با رنگ های روشن، اغلب در سالن ها و رستوران های پرطرفدار و سطح بالا یافت می شود.

 

سفید، رنگ پس زمینه کامل است و در ترکیب با رنگ های دیگر، آنها را کمک می کند تا اثرگذاری خود را به بیشترین حد ممکن برسانند. رنگ سفید به طور معمول، با حرفه ای بودن، پاکیزگی، طراوت و کارایی همراه است و به همین خاطر به عنوان رنگ پس زمینه برای محصولات رنگی کودکان و سالن های ماساژ همواره حضور دارد.

 

 

 

 

 

منبع:  smallbusiness.chron