آشنایی با فواید ریاضیات مغازه داری (Retail Math)

آشنایی با فواید ریاضیات مغازه داری (Retail Math)

آشنایی با فواید ریاضیات مغازه داری (Retail Math)-بلاگ عمدکس

1396/12/12

نویسنده : شیدا بختیاری


 

آشنایی با فواید ریاضیات مغازه داری (Retail Math)

 

خرید کردن برای مغازه‌تان، ممکن است کار خیلی سرراستی به نظر برسد که فکر زیادی لازم ندارد. ولی در عین حال، برای پیشرفت درکارتان ، همین موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده است. هر گوشه و هر متر مربّع از مساحت مغازه‌ شما با‌ارزش است و در نهایت کالاهایی که این فضا‌ها را اشغال می‌کنند تعیین کننده سود شما هستند. شاید بپرسید محاسبه «سود به ازای هر متر مربّع» از مغازه چه اهمیتی دارد؟

پاسخ واضح به این سؤال، به گفته کرولین هداد، مسئول تصمیم گیری در فروشگاه کادو‌فروشی زازو (zazu)، این است که «هرچقدر بیشتر طول بکشد تا یکی از کالاهای مغازه‌تان فروش برود، هزینه بیشتری به شما تحمیل می‌شود

 

موقع تصمیم گیری برای خرید ، عوامل زیادی نقش دارند: تقاضای بازار، حاشیه سود، منحصر به فرد بودن آن جنس و خیلی چیزهای دیگر. اما روشی وجود دارد به نام «ریاضیات مغازه‌داری» که ارزش تک تک اجناسی را که در مغازه‌ دارید، مشخص می‌کند و تصویر روشنی از کسب و کارتان به شما می‌دهد.

 

برای مثال، لیندا زملر، مالک فروشگاه Earth Inspired Living در فلوریدا، از این روش استفاده می‌کند تا کاسبی‌اش را عینی و بی‌طرفانه قضاوت کند. او نقشهٔ راه پیشرفت کارش را با این فرآیند ترسیم می‌کند. هر سه ماه یکبار، او ارقام فروش و درآمد و هزینه‌هایش را بررسی می‌کند و بر اساس این ارقام تصمیم می‌گیرد که چطور پیشرفت کند.

 

کرولین هداد از فروشگاه زازو هم دید مشابهی دربارهٔ فروشگاه خودش دارد. او درباره تصمیم‌گیری در مورد کالاهای جدید می‌گوید:« اولین دغدغه‌ام این است که آیا قیمت فروش برای پوشش دادن حاشیه سودی که لازم داریم، کافی باشد. خیلی عوامل در تعیین حاشیه سود لازم تأثیر دارند. اجاره، حقوق کارکنان، هزینهٔ بسته‌ بندی و تبلیغات، همگی باید لحاظ شوند.» او با استفاده از یک سیستم پایانه فروش، او قادر است گزارش‌ها و پیش‌بینی‌هایی تهیه کند که در تصمیم‌ گیری برای خرید‌های آیندهٔ فروشگاه مفیدند. «نگاه مستمر به این ارقام، دید واضحی از آینده به ما می‌دهد

 

با ریاضیات مغازه‌داری، تصویری واضح از وضعتان به دست می‌آورید که همیشه هم خوشایند نیست. گاهی مجبورتان می‌کند تغییراتی به وجود بیاورید. اما همانطور که کرولین می‌گوید: «فروشندگی مستلزم انعطاف است.» خود او با توجه به داده‌های اخیرشان تصمیم سختی گرفت که یک رده کامل از کالاهای فعلی را از فروشگاه حذف و چیز‌های دیگری را جایگزینشان کند.

 

خیلی عوامل تصمیم شما را برای خرید شکل می‌دهند و داده‌های آماری که از محاسباتتان به‌ دست می‌آورید، ممکن است تصمیم‌های قبلی تان را پشتیبانی کنند، ممکن هم هست که مخالف آن‌ها باشند. مهم ترین چیز، از نظر لیندا، این است که اعداد را بدانید : «اطمینان حاصل کنید که هر سال یک برنامه کاری دارید که شامل پیشرفت تک تک آن عدد‌ها باشد. این کار واقعاً مجبورتان می‌کند در کارتان پیشرفت کنید

 

نویسنده:  Majda Rensberger

 

منبع: onecoast.com

 

اگر فروشنده هستید یا می‌خواهید وارد کار فروش شوید، عمدکس قویاً به شما پیشنهاد می‌کند خودتان را با اصطلاحات و فرمول‌های رایج در Retail Math آشنا کنید. متأسفانه منبع فارسی در این موضوع، اگر نایاب نباشد، بسیار کمیاب است.

اما یک جای خوب برای شروع این کار، مقاله های ابتدایی سایت The Balance است.